Allmännyttan måste sluta förvanska vårt kulturarv och följa EU:s avfallshierarki

Allmännyttan, de kommunala bostadsbolagen, har kasserat en stor del av alla vackra 50- och 60-talskök de en gång satt in. De har bytt ut mängder av vackra smidesbalkonger, träfönsterramar och originalportar och ersatt dem med nya i underhållsfri lättmetall som inte åldras väl. Som en direkt konsekvens får hyresgästerna kraftigt höjd hyra. Det gör att många tvingas flytta. Dessutom bidrar denna typ av förvaltning till att sopberget växer och att EU:s klimatmål blir svårare att uppnå.

Vi kräver att allmännyttan slutar förvanska vårt gemensamma kulturarv och följer EU:s avfallshierarki, som vi måste följa om vi ska uppnå klimatmålen. EU:s avfallshierarki innebär att vi i första hand ska förebygga att avfall uppstår. Det vill säga, vi vårdar, underhåller och bevarar det ursprungliga. I sista hand kan något deponeras, slängas. I dag gör allmännyttan ofta motsatsen.

Skärmklipp_2020-04-16_07.35_.11_.png
En av tusentals så kallat underhållsfria dörrar i lättmetall som ersatt ursprungliga i trä. Efter cirka 30-40 år måste de slängas och nya produceras. Något som kräver stora mängder energi och som gör det svårare för oss att uppnå klimatmålen.

Skärmklipp_2020-04-16_07.37_.06_.png
Fortfarande finns många originaldörrar i trä kvar. Men hur länge till? En träport kan hålla i hundratals år förutsatt att man med jämna mellanrum underhåller träet. Att underhålla är precis vad EU:s avfallshierarki prioriterar. Det gör inte allmännyttan.

Gustav Bergström - Generalsekreterare Renoveringsraseriet och Alfred Skogberg - Ordförande Renoveringsraseriet    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Gustav Bergström - Generalsekreterare Renoveringsraseriet och Alfred Skogberg - Ordförande Renoveringsraseriet lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.