Kemikalieupproret

Slutspurt för kemikalieupproret!

2015-05-07 19:29:53

Hej alla signatörer!
Nu börjar det dra ihop sig till slutspurt för kemikalieupproret! Inom ett par veckor siktar vi på att skicka namnlistan till Sveriges politiker. Samtliga riksdagspartier kommer att få kemikalieupproret. Hormonstörande kemikalier bryr sig inte om politisk färg, det är en fråga som är (eller borde vara) viktig för alla.

Sedan upproret startade har det hänt en hel del på kemikalieområdet. Allt fler kommuner har börjat inventera och rensa bort skadliga kemikalier och regeringen har utrett möjligheterna till en kemikalieskatt på vissa konsumentvaror som innehåller skadliga kemikalier. Det glädjer oss men än finns mycket att göra. Vi har kanske inte nått riktigt så många underskrifter som vi hade önskat men vi är enormt glada över alla underskrifter vi har fått och framför allt all positiv respons!

Vi vill nu be er om ett sista ryck med delningar. Påminn era nära och kära, och alla ni känner, att de borde skriva på och dela påsociala medier en gång till. Det vore ju drömmen om vi kunde komma upp i 5 000 underskrifter! I skrivande stund har insamlingen 3841 underskrifter så det är inte omöjligt med en rejäl slutspurt.

Återigen ett stort tack!

Linda och Malin

Hjälp oss sprida upproret! (Framför allt till männen...)

2014-04-28 14:18:27

Hej alla underbara signatörer!

I dagarna har vi äntligen passerat 2000 underskrifter från Malmberget i norr till Ystad i söder (ber om ursäkt om jag missat någon ort längre norr- eller söderut). Tack för det! Rekorddagen i antal underskrifter var den 24/3 (dagen efter barnmässan i Karlstad) då vi fick 450 (!) underskrifter på ett dygn. En helt fantastisk siffra. Nu ligger de flesta dagar på mellan 5 och 15 nya underskrifter.

Vi behöver öka takten och vi behöver er hjälp!

*Grovt räknat är upp mot 90% av alla signatörer kvinnor. Vart är männen? Bryr de sig inte om sina barn lika mycket som mammorna? Bryr de sig inte om "sin" minskande spermakvalitet? Klart att de gör! Påminn era män, sambos, pojkvänner, farsor och brorsor att de också ska/kan skriva under.

*På vår blogg www.barnochkemikalier.wordpress.com har vi lagt upp en informationslapp som pdf. Den är snyggt designad (tack vare hjälp av en vänlig själ) och kan med fördel skrivas ut av alla som vill hjälpa till att sprida kemikalieupproret.

*Dela gärna upproret en gång till på facebook och twitter, det försvinner så lätt i nyhetsflödet... och sprid det gärna även muntligt till de som lyckats motstå att skapa ett facebookkonto.

Även om 2000 underskrifter är bra så behövs det mer för att kemikalieupproret verkligen ska få tyngd för politisk påverkan. Vi arbetar vidare på vårt håll (så gott vi hinner) med att sprida kemikalieupproret. Just nu har vi börjat knåpa på en debattartikel (förhoppningsvis snart i en dagstidning nära dig). Medialt har upproret uppmärksammats i Radio Värmland, TV4 Värmland och NWT. Det som saknas är nationell medial spridning vilket tex kan ses i att det är lika många signatörer från Karlstad som det är för Stockholm och Göteborg sammantaget.

Trots sin ringa omfattning har upproret uppmärksammats av riksdags-/EU-politiker från både M, S och Mp på twitter, och ingen av dem har tyckt att upproret var en dålig idé. Vi är på rätt väg!

Som slutkläm vill vi återigen tacka för ert engagemang, och påminna om att det inom kort är val till EU-parlamentet. Ur kemikaliesynpunkt är det antagligen till och med en viktigare församling än den svenska riksdagen. Så rösta på en kandidat som tar kemikaliefrågan på allvar, oavsett partitillhörighet.

Tack för att du tar kemikaliefrågan på allvar!

Linda och Malin

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.