Protest mot nedläggning av våra byskolor

Kontakta namninsamlingens skapare

Folkomröstning är nära. Skriv på om du inte redan har gjort det. Lämna in listorna.

2024-04-15 20:16:29

Hej allihopa!

Som ni säkert vet pågår en namninsamling för folkomröstningen parallellt med denna protestlista, och vi befinner oss nu i slutfasen. Vi vill därför nu få in alla listor som innehåller namn, även om det bara är ett på blanketten.

Så om ni har en lista med namn, var vänliga att lämna in den så snart som möjligt. Har ni inte skrivit på den, gör det! Efter detta är det även bra att fortsätta samla underskrifter på nya tomma blanketter för att stärka vårt ställningstagande och maximera vår påverkan. Varje underskrift kan vara avgörande för att göra vår röst hörd.

Ni kan lämna listorna antingen personligen till Camilla Wäli eller till mig, Tony Bagoly. Men det går också bra att lämna i den låsta brevlådan på Parkgatan 6 i Genevad om det passar bättre för er. Jag ser till att de vidarebefordras till Camilla. Kan ni inte lämna listorna av någon anledning, hör av er till mig så försöker jag hämta upp dom.

När det väl är beslutat att det blir en folkomröstning, då kan vi andas ut, hämta andan, för att därefter fortsätta göra reklam för att rösta för skolornas bevarande.

Tack så mycket för ert stöd och engagemang!

sea1.png

Tony Bagoly

22 mars - Utredningen blir offentlig och finns publicerad under handlingar på denna sida

2024-03-22 09:17:42

Tony Bagoly

565 namnunderskrifter har samlats in, föreldrardialog och bilkortege.

2024-03-12 10:50:45

565 namnunderskrifter har samlats in, vilket är ett fantastiskt resultat. Det är viktigt att fortsätta sprida budskapet, kan vi nå 1000 underskrifter innan utbildningsnämndens möte den 27 mars, eller senast till kommunfullmäktiges möte den 29 april, då beslutet förväntas tas.

Under gårdagens föreldrardialog på Campus, som var avsedd för vårdnadshavare till elever på Ahlaskolan, uppstod en situation där två personer från MED nekades tillträde av Åke Hantoft. Han förklarade att enligt skollagen är det endast vårdnadshavare som har rätt att närvara och fullmakter accepteras inte.

Idag kommer en liknande dialog att äga rum för Genevadskolans föräldrar på Veingeskolan kl 18:00, och imorgon är det Mellby förskolas tur, vilken också står inför risken att läggas ner.

Föräldrarnas reaktioner på förslaget om nedläggning av Genevadskolan och Ahlaskolan är en mix av frustration, oro och engagemang. De kämpar inte bara för sina barns utbildning och välbefinnande, utan även för att påverka beslutsfattarna att tänka om.

Ett exempel på deras initiativ är bilkortegen till Parkskolan som en simulering av den trafiksituation som kan uppstå vid hämtning och lämning om skolorna stängs. Det står klart att detta förslag inte bara berör enskilda familjer utan hela samhället.

Gör er hörda, prata med era politiska företrädare. Förtroendevalda i Laholms kommun

Protest i Laholm kl 1800 vid kvällens kommunfullmäktige

2024-02-27 15:31:04

Ikväll, tisdag 27 februari, sammanträder kommunfällmäktige i Laholms teater på Hästtorget kl. 18:30.

Föräldrar och barn på Ahlaskolan kommer att samlas utanför kl. 18 för att protestera mot nedläggningarna av skolorna. Press och representanter för partier som är motståndare till nedläggningen kommer också att vara där.

Toppen om de som har möjlighet kan vara där och stå upp för våra skolor.

Kom och delta, visa ert stöd, delta på KF och utnyttja allmänhetens frågestund. Tänk även på att ärendet kommer tas upp i Utbildningsnämden imorgon den 20 februari, allt stöd hjälper.

Protest i Laholm kl 1800 vid kvällens kommunfullmäktige

2024-02-27 15:30:50

Toppen om de som har möjlighet kan vara där och stå upp för våra skolor.

Tony Bagoly

Uppdatering! 258 namn på protestlistan.

2024-02-19 16:02:45

Hej alla,

Jag vill dela med mig av några uppdateringar om vår protest mot skolnedläggningar. Vi har nu samlat 258 underskrifter, vilket är fantastiskt! Men det finns fortfarande några som inte har bekräftat sin underskrift via e-post. Om du är en av dem, vänligen gör det så att vi kan lägga till fler namn och kommentarer till vår lista.

Sprid gärna länken till denna sidan till alla du känner som också bryr sig om våra skolor. Ju fler vi är, desto starkare blir vårt budskap.

Laholms tidning besökte skolan idag och tog några bilder. Vi kan förvänta oss att se en artikel publicerad snart.

Jag vill också påminna er om vikten av att engagera sig med våra politiker. Skicka e-post, ring, ställ frågor, och lämna kommentarer. Det är viktigt att vi alla visar att vi bryr oss om våra skolor. Här är en länk till en förteckning av utbildningsnämndens politiker: http://24.laholm.se/waldanet/Namndinfo.aspx?NamndID=137&NamndText=Utbildningsn%C3%A4mnden&Lopnummer=450

Det går också bra att lämna in frågor skriftligen direkt till kommunens reception eller posta den till Humlegången 6, 312 80 Laholm. Och det går även att skicka e-post direkt till nämden utbildningsnamnden@laholm.se

Tack för ert engagemang och stöd i denna viktiga fråga. Tillsammans kan vi göra en skillnad!

100 underskrifter på mindre än ett dygn

2024-02-15 09:49:09

Bra jobbar alla, nu har vi över 100 underskrifter på mindre än 24h.

Sprid länken, ring och maila politikerna, tryck på vad ni själva kan och känner. Ju fler vi blir desstå större möjlighet att påverka.

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.