Öka stödet till Ukraina NU!

Kontakta namninsamlingens skapare

Vad händer med vårt upprop?

2024-03-22 20:30:32

Vårt upprop riktar sig till Riksdag och Regering. För exakt fyra veckor skrev vi till försvarsminister Pål Jonsson, berättade om vårt upprop och om varför vi startat det. Vi sade att vi gärna ville överlämna det till honom personligen och hoppades att vi också i samband därmed skulle kunna ha ett panelsamtal om Sveriges stöd till Ukraina. Även media skulle närvara. Vi hoppades att han skulle hitta en tid och sade att vi skulle anpassa oss till den. Vi har tyvärr ännu inte fått något svar. Vi har förståelse för att försvarsministern är mycket upptagen dessa dagar, inte minst p g a Sveriges Nato anslutning men också p g a den pågående uppgraderingen av det svenska försvaret. Vi hoppas ändå på ett positivt svar. När vi fått det ber vi att ungefär samtidigt få möta försvarsutskottets ordförande för att överlämna namninsamlingen också till honom.

För några dagar sedan publicerade SvD (20/3) en debattartikel som undertecknats av ett flertal tunga ambassadörer och Rysslandkännare. Deras budskap var detsamma som vårt i vår debattartikel i Aftonbladet (28/1 2024). Vi hoppas att vi med förenade krafter ska kunna få till stånd ett möte med försvarsministern. Fram till dess fortsätter namninsamlingen. Att underskrifter fortsätter att ticka in har vi Lars Wilderängs blogg att tacka för.

Vi håller er underrättade.

Birgitta Swedenborg

Rekordstort stödpaket till Ukraina tillkännagavs igår

2024-02-21 07:42:34

Försvarsministern meddelade igår att Sverige beslutat ge det största stödpaketet hittills till Ukraina. Det avser efterfrågad militär utrustning till ett värde av 7,1 mdr kronor, som kan jämföras med det ackumulerade stödet hittills på 22,9 mdr.

Gårdagens beslut är ett glädjande steg i positiv riktning. Men det är ett litet steg jämfört med vad vi uppmanar till i vårt upprop och tidigare  debattartikel. Det aviserade paketet innebär en ökning av Sveriges (ackumulerade) bilaterala stöd med 30 procent. Vi uppmanar till en ökning med 300 procent - till Litauens nivå i procent av BNP. Redan i år.

Sverige behöver fortfarande göra mycket mer!

Birgitta Swedenborg

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 1000 människor.