För barnen i Eslövs skolor

Kontakta namninsamlingens skapare

Tack för era underskrifter

2024-01-13 13:38:01

Tack alla ni som skrivit under för barnen i Eslövs skolor. Totalt blev det 391 underskrifter. Namnunderskrifter och kommentarer har skickats till David Westlund (ordförande i barn och familjenämnden) och Johan Andersson (kommunalråd) samt Skånska Dagbladet och båda har hört av sig. Skånska Dagbladet kommer att skriva om det och nedan kan ni läsa svar från David Westlund och Johan Andersson.

Hej Sofie

Tack för ditt brev och ditt engagemang. När vi i majoriteten under våren 2023 började jobba med budgeten inför 2024 såg vi att ytterligare besparingar behövdes för att hålla budgeten 2024. Barn- och Familjenämnden började då förbereda för ett andra steg i besparingarna. Men under hösten ändrades förutsättningarna. Dels har kommunens intäkter förstärkts något, men vi i majoriteten har också accepterat ett större underskott för 2024. De resurser som på så vis tillkommit jämfört med den tidigare planen har lagts på skola och förskola. Detta för att slippa göra ytterligare besparingar i skolan.

Så skolan är det som vi i majoriteten valde att prioritera inför det här året. Den budget som kommunen beslutade om i slutet av november innebär att skolan och förskolan inte behöver göra några ytterligare besparingar 2024. Däremot kan ett ändrat antal elever på våra olika skolor leda till förändrade förutsättningar.

Vår bedömning och förhoppning är att skolan inte kommer behöva göra några ytterligare besparingar de kommande åren. Nu är vårt fokus på att med de resurser vi har ge en så god utbildning och ett så bra stöd som möjligt till våra barn och elever.

David Westlund och Johan Andersson

Sofie Gottschalk Jansson

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.