Stoppa nedläggningen av kommunal personlig assistans i Örkelljunga kommun!

Kontakta namninsamlingens skapare

Stöd vår sak! Visa ditt missnöje imorgon 24/4 kl 19:00!

2023-04-23 16:36:52

Imorgon kl 19:00 är det sammanträde i kommunfullmäktige i kommunhuset i Örkelljunga. Då tänker Samstyret ignorera faktumet att 15% av dom röstberättigade kommuninvånarna i Örkelljunga kommun gått samman och krävt en folkomröstning gällande den kommunala personliga assistansens framtid. Trots detta tänker man imorgon 24/4 att fatta beslut i frågan utan att invänta folkomröstningen!

Hade detta skett på riksnivå hade det såklart varit en stor skandal.

Skrev du på namnlistorna för folkomröstning? Känner du dig överkörd och ignorerad? Det är du! Din demokratiska rätt att kunna kräva en folkomröstning spelade ingen som helst roll för den sittande makten.

Nu ska pengar sparas på grundläggande välfärd och det är tydligen viktigare än allt annat.

Visa ditt missnöje mot dessa folkvalda politiker som råkade glömma folkviljan! Stöd vår kamp!

Det är fritt fram för vem som helst att vara åhörare imorgon i fullmäktige. Kom dit och visa ditt missnöje! Stå upp för din demokratiska röst.

Vi är på plats innan 19:00 imorgon.

mvh

Motståndet

Daniel Melander

Alla listor måste nu in!

2023-02-21 20:37:24

Nu befinner vi oss i slutspurten av vår namninsamling, och alla befintliga listor måste därför lämnas in omgående till oss!

Har du en lista du vill lämna in? Kontakta mig på 0707-533592 så hämtar jag upp den imorgon eller absolut senast torsdag hos dig.

Vi vill tacka alla som har bidragit till den här insamlingen för ert stöd och er hjälp, det är ganska häftigt att se vad vi har åstadkommit tillsammans! Nu hoppas vi att det är tillräckligt för att stoppa planerna på privatiseringen av assistansen.

Det exakta antalet insamlade underskrifter kommer att publiceras i HD/NST när vi officiellt har överlämnat insamlingen till kommunen.

Tack för er hjälp!

mvh

Daniel Melander

Veckoschema för vecka 7 - Hjälp oss till kommunal folkomröstning!

2023-02-13 21:52:19

Insamlandet rullar på och går helt klart vår väg! Vi närmar oss målet och har nu över 600 namn på våra listor. Snälla hjälp oss i kampen mot kommunal folkomröstning i frågan om nedläggning eller ej av kommunal personlig assistans i Örkelljunga kommun.

Glöm inte heller att listor ligger ute i 7 butiker i Örkellunga: Studio2, ShoeON, Såfta, Annas Guld, Lenas Lek och Fritid, Blommor & Design och Papiljotten!

Vecka7:

Tisdag 14/2 står vi på Stora Coop / Coop Extra i Örkelljunga 13-16 samt på ICA i Fagerhult 16-18!

Fredag 17/2 står vi under eftermiddagen i Örkelljunga runt Systemet och Stora Coop!

Lördag 18/2 är vi i Fagerhult på ICA igen under eftermiddagen!

Vi kommer även att dyka upp spontant vid fler tidpunkter och platser den kommande tiden så håll utkik :-)

Tack för ert stöd!

Daniel Melander

Fasta punkter i Örkelljunga för insamling av underskrifter!

2023-02-08 19:14:11

UPPDATERING!

Från och med imorgon kl 13~ någon gång kommer det att finnas namnlistor utlagda i olika butiker i Örkelljunga. Nu blir det mycket enklare för alla att skriva på!

Dessa butiker är:

STUDIO2

SHOEON

Såfta

Blommor & Design

Annas Guld

Lenas Lek & Fritid

Papiljotten

Fråga i respektive butik efter namnlistorna. Du behöver inte göra något mer än att skriva på, vi har personer som sedan samlar in listorna!

SNÄLLA - följ anvisningarna på namnlistan, skriv hela personnumret och ett tydligt namnförtydligande osv, annars gäller inte din underskrift - allt måste vara exakt enligt riktlinjerna i Lagen om kommunal folkomröstning (1994:692), annars kommer röstgranskaren sen att stryka underskriften.

Tack alla för ert stöd! Det ger oss hopp och energi att fortsätt arbetet.

MOT FOLKOMRÖSTNING! :-)

Daniel Melander

Tidpunkter för insamling av underskrifter

2023-02-07 07:05:32

Den här namnlistan används numer som en informationskanal för var och när vi samlar in underskrifter.

Tidpunkterna kommer att uppdateras vecka för vecka.

Idag 7/2 kommer vi att stå på stora Coop i Örkelljunga 11-13~.

På torsdag 9/2 kommer vi att stå på ICA Nära i Skånes Fagerhult 0930-1130~.

Om du har möjlighet får du gärna komma förbi och skriva på! Känner du någon annan som också hade velat skriva på? Sprid ordet!

ALLA måste skriva på dom nya fysiska listorna som är enligt rätt format enligt §33 i lagen om kommunal folkomröstning.

Saknar du möjlighet att komma förbi? Kontakta oss så försöker vi lösa så att vi kommer ut och samlar in din underskrift!

Om du vill hjälpa oss på något sätt att samla in underskrifter kan du kontakta mig på danielmelander@live.se eller 0707533592. Det finns även en mall som jag kan maila över för utskrift, så kan man själv samla in underskrifter från vänner&bekanta och sedan lämna över till oss.

Endast röstberättigade i Örkelljunga kommun får skriva under!

Vi vill även passa på att tacka alla frivilliga som på olika sätt erbjuder sitt stöd och sin hjälp för att samla in underskrifter.

MOT FOLKOMRÖSTNING!

/Folkinitativet i Örkelljunga mot nedläggningen av kommunal personlig assistans

Daniel Melander, Mattias Karlsson, André Strömberg

Daniel Melander

Vi förlorade första ronden! Nu ger vi allt och initierar folkomröstning en gång för alla!

2023-02-03 21:52:24

Uppdatering!

Efter att ha varit i kontakt med delar av den beslutande makten i kommunen står det nu klart att det inte finns några som helst medel för invånarna att ta till förutom en legitim kommunal folkomröstning. Politikerna kommer inte lyssna på namninsamlingar, media eller något annat. Socialnämnden har röstat igenom förslaget om att lägga ner den kommunala assistansen och det ligger nu på kommunfullmäktige att ta det slutgiltiga beslutet.

Den digitala insamlingen godkänns inte överhuvudtaget när det gäller den kommunala folkomröstningen, och alla underskrifter är därför verkningslösa i sin nuvarande form. Samma sak gällde den fysiska listan, eftersom den innehöll för få uppgifter (man ska ha med namnförtydligande, personnummer osv).

VI HAR DÄRFÖR IDAG 3/2 2023 STARTAT OM INSAMLINGEN!

Vi har nu det nya korrekta formatet som kommar att vara giltigt när vi kräver en kommunal folkomröstning för att stoppa kommunens nedläggning av sin egna personliga assistans! I skrivande stund har vi 131 godkända namn, men siffran kommer att öka med besked inom kort!

Alla invånare i Öa kommun som har skrivit på den digitala listan kommer att bli kontaktade framöver och bli erbjudna att på något sätt skriva under den fysiska listan i det korrekta formatet. Vi kommer att synas på ICA och Coop i Örkelljunga men även försöka köra ut och möta upp människor som vill skriva på.

Vi hoppas att så många som möjligt fortfarande är villiga att vara med och bidra till att stoppa nedläggningen och stå upp för dom svagaste i samhället. Vi är otroligt tacksamma för ert stöd! Tillsammans gör vi skillnad på riktigt.

Telefonkontakt: 0707533592

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.