Upprop för Nybrostrands Tennisklubbs anläggning

Kontakta namninsamlingens skapare

Södra padelbanan i Nybrostrands öppnas nu för spel och snart också tennisbanan

2022-04-19 06:31:28

Hej alla padel- och tennis-spelare i Nybrostrand!

Hoppas att ni alla mår bra och att ni njutit av en härlig Påskhelg i det fina vårvädret.

Som många av er är medvetna om så riskerar klubben att få lägga ner sin verksamhet trots att vi under lång tid nu försökt att föra en dialog och haft en förhandling med kommunen om att hitta en lösning så att vi kan vara kvar. Dock utan något som helst resultat så långt. Som ni kanske också uppmärksammat så råder det ju tveksamhet om kommunen verkligen äger marken som tennisklubben ligger på och har legat på sedan 1965 då dåvarande ägare överlät (dvs gav bort för all framtid) rätten till marken till klubben.

Eftersom vi har bygglov inklusive slutbesked (slutbesked ges enbart om bygglovet är prövat och godkänt enligt detaljplanen samt om markägaren är tillfrågad) som vunnit laga kraft för den södra padelbanan och det inte finns något föreläggande från Miljöförbundet mot klubben vad gäller ljudfrågan så menar vi (efter att ha rådfrågat vår advokat) att det inte finns några juridiska hinder för att öppna banan för spel igen.

Vi har under hela våren valt att ha banorna stängda för att gå kommunen till mötes trots att vi juridiskt inte behövt det men nu när vi bedömer att kommunen inte överhuvudtaget är intresserade av att hitta en lösningen på problemet så känner vi ingen moralisk skyldighet att hålla banorna stängda längre. När man dessutom betänker att marken troligen är vår, eller i alla fall att rätten att nyttja den är vår, så känns det än mer ok moraliskt att öppna i alla fall den bana som vi har bygglov för.

Vi kommer dock att ha begränsade öppettider jämfört med tidigare så det går inte att boka före 08.00 någon dag och sluttiden mån-tors samt söndag är 21.00 (dvs sista timmen avslutas 21.00). Fredag och lördag är sluttiden 18.00 (timmen avslutas 18.00). Nycklar hämtar och lämnar ni som vanligt hos Hildas.

Vi kommer också inom några veckor att iordningställa tennisbanan för spel så som vi brukar göra varje vår. Vad gäller den norra padelbanan och singelbanan så låter vi dem vara stängda tills vidare.

Vi ber er också att verkligen tänka på det här med skrik, fula ord och liknande så att vårt spel stör grannen som klagar så lite som möjligt.

Har ni några frågor så tveka inte att höra av er till klubben.

Mvh styrelsen för Nybrostrands TK

Fredrik Roxenius ordförande Nybrostrands Tennisklubb

Uppdatering från Nybrostrands TK gällande de senaste händelserna kring vår anläggning och verksamhet

2022-04-05 06:14:46
Hej alla medlemmar, tennis- och padelspelare, Nybrostrandsbor samt övriga som är intresserade av vad som händer kring vår anläggning och verksamhet.
Styrelsen förhandlar just nu med kommunen om att hitta lösningar på såväl ljudfrågan som markfrågan. Vi har presenterat vad vi tycker är konstruktiva och möjliga lösningar på båda frågorna och bollen ligger just nu hos kommunen. För övrigt så har Länsstyrelsen upphävt det föreläggande som Miljöförbundet ålagt klubben så just nu finns inget föreläggande mot klubben och vi har en aktiv dialog även med Miljöförbundet för att hitta en lösning men detta hänger då såklart ihop med förhandlingen med kommunen.
Vad gäller själva markfrågan så har vi i styrelsen gjort en hel del efterforskningar och dessa mynnande ut i ett mail som vi skickade till samtliga ledamöter av Samhällsbyggnadsnämnden samt ett antal andra makthavare i vår kommun i förra veckan. Ni hittar mailet i sin helhet nedan samt de bilagor som vi bifogade mailet. Vi hoppas att ni ska finna detta intressant och för klubbens del är det viktiga fakta att förra fram för att se till att det blir en nyanserad diskussion i denna fråga. Vi tar gärna emot konstruktiva frågor men direkta påhopp från riktiga eller fejkade trollkonton undanber vi oss och kommer att blockera.
Vänligen
Styrelsen NTK

"God morgon beslutsfattare i Ystads kommun!
I den rådande situationen kring Nybrostrands TKs anläggning och verksamhet så har ett antal tidigare styrelsemedlemmar i föreningen, som var aktiva i föreningen på 70- och 80-talen, hört av sig till oss i nuvarande styrelse och bestämt hävdat att klubben faktiskt äger marken som anläggningen ligger på. Till slut beslöt vi oss i styrelsen för att gå till botten med detta och gå till Stads- och Riksarkivet för att se vad vi kunde hitta. Nedan redovisar vi kort våra fynd. De bifogade dokumenten kan ni självklart själva begära ut från Stads- och/eller Riksarkivet.

I den bifogade pdf-filen (se länk nedan till vår Facebook sida där dokumenten finns) Överlåtelse NTK kan ni läsa att:
Den 17 december 1964 överlåter (se definition nedan) dåvarande ägaren av fastigheten Köpinge 9:9 (som idag har beteckningen Nybrostrand 9:304) Byggnads AB V. Liljenberg till Herrestads Simklubb (det som idag är Nybrostrands Tennisklubb) ett område 55 X 75 meter för anläggning av tennisbanor och träningsbana. Överlåtelsen är alltså mellan Byggbolaget och Simklubben och är villkorat av att Herrestads Kommun går i borgen för ett lån till Simklubben för byggandet av tennisbanorna. Detta lån, på cirka halva summan för anläggandet, godkänns av Herrestads Kommun och resterande pengar sponsrar byggbolaget med. Banorna anläggs sedan 1965 och anläggningen står färdig för spel samma år.

I den bifogade pdf-filen (se länk nedan till vår Facebook sida där dokumenten finns) Protokoll kring köp av mark där tennisbanorna ej ingår Samt köpebrev med markering kan ni läsa att:
Den 14 mars 1968, vid sammanträdet för Herrestads kommunfullmäktige, så lämnar ordföranden en fyllig redogörelse för de förhandlingar som förts mellan kommunen och Byggnads AB V. Liljenberg angående köp av fastigheten Köpinge 9:9. Som tydligt framgår av redogörelsen i protokollet så ingår inte tennisbanorna i detta köp men däremot hälften av grönområdet som omger tennisbanorna. Föreslagen köpeskilling är 190 000:-
Den 16 juni 1969 genomförs sedan ovan affär till just köpeskillingen 190 000:-. Dvs Herrestads kommun köper inte marken, de 55 X 75 meter, som tennisbanorna ligger på.

Hur det sedan gått till att kommunen kommit i ”ägo" även av marken som tennisbanorna ligger på kan man bara spekulera i och ni får givetvis dra era egna slutsatser men vi har i alla fall i arkiven inte kunnat hitta någon annan handling än de bifogade som gäller denna affär.
Några år senare sker kommunsammanslagningen och Byggnads AB V. Liljenberg går i konkurs. I samband med detta försvinner mycket värdefull kunskap i detta ärende och många personer som varit inblandade försvinner så att säga från scenen.

Med detta vill vi ha sagt att det råder minst sagt tveksamhet kring vem som äger eller har rätt till den aktuella marken. Bara det faktum att kommunen går i borgen för ett lån för att bygga anläggningen och att byggbolaget sponsrar med halva summan vittnar ju om att det hela är tänkt att finnas på platsen under lång tid framöver, kanske för alltid. Kommunen förnyar även senare sitt borgensåtagande.

Så när politiska vildar och andra hävdar att marken är annekterad, stulen och på annat sätt använder moraliska brösttoner så kan det vara bra att känna till denna bakgrund för att kanske ha en något mer nyanserad bild i ärendet.
Mvh för Nybrostrands TK
/Fredrik Roxenius, ordförande"

"Begreppet överlåtelse inom juridiken innebär att det sker en övergång av äganderätt. Ett exempel är överlåtelse av aktier. Övergången av äganderätt kan ske genom tre olika former: gåva, försäljning eller byte."

Fredrik Roxenius ordförande Nybrostrands Tennisklubb

Sista chansen att göra er röst hörd för att försöka rädda Nybrostrands TKs verksamhet

2022-01-28 20:03:53

Hej alla ni som uppskattar Nybrostrands TKs verksamhet och anläggning!

Som ni alla säkert redan vet så har kommunen beslutat att vår verksamhet ska bort från anläggningen. Man har beslutat att inte ens pröva att ändra detaljplanen så att vi har möjlighet att vara kvar på den plats där vi har bedrivit vår verksamhet sedan 1965. Kommunen tar den lätta vägen och ”gömmer” sig bakom argumentet om allmän platsmark för att slippa vidare problem med en klagande granne.

Nu griper vi i styrelsen det sista halmstrået och ber er som vill ha verksamheten kvar att skriva ett eget mail till de beslutande politikerna och/eller tjänstemännen om vad ni tycker i frågan. Skriv gärna fritt ut hjärtat vad ni tänker och känner till någon eller till alla personerna nedan.

Vänligen styrelsen Nybrostrands TK

Politiker Ystad Kommun:

Per-Olof Lind (L), ordförande Samhällsbyggnadsnämnden   per-olof.lind@ystad.se

Håkan Thorén Damm (KD), förste vice ordförande Samhällsbyggnadsnämnden   hakan.damm@ystad.se

Kevin Rasmussen (S), andre vice ordförande Samhällsbyggnadsnämnden  kevin.rasmussen@ystad.se

Hans Christerson (C, ledamot Samhällsbyggnadsnämnden  hans.christerson@ystad.se

Johan Wahlgren (M), ledamot Samhällsbyggnadsnämnden    johan.wahlgren@ystad.se

Marina Nilsson (MP), ledamot Samhällsbyggnadsnämnden    marina.nilsson@ystad.se

Per-Einar Larsson (M) ledamot Samhällsbyggnadsnämnden    per-einar.larsson@ystad.se

Mats Nilsson (M ledamot Samhällsbyggnadsnämnden    mats.nilsson@ystad.se

Thomas Micha (S), ledamot Samhällsbyggnadsnämnden    thomas.micha@ystad.se

Göran Björk (SD), ledamot Samhällsbyggnadsnämnden     goran.bjork@ystad.se

Peter Linder (SD), ledamot Samhällsbyggnadsnämnden    peter.linder@ystad.se

Terese Grahn (S), ledamot Samhällsbyggnadsnämnden    terese.grahn@ystad.se

Sara Ekblom Ystén (S), ledamot Samhällsbyggnadsnämnden   sara.ekblom@ystad.se

Kristina Bendz (M), Kommunstyrelsen ordförande   kristina.bendz@ystad.se

Tjänstemän Ystad Kommun;

Sofia Öreberg, Samhällsbyggnadschef   sofia.oreberg@ystad.se

Olof Hübner, Fastighetschef   olof.hubner@ystad.se

Leila Ekman, Stadbyggnadschef   leila.ekman@ystad.se

Randi Graundgaard, Kommundirektör   randi.graundgaard@ystad.se

Emilia Löfgren, Teknisk chef    emilia.lofgren@ystad.se

Christine Ekdahl, Fritidschef    christine.ekdahl@ystad.se

2022-01-15 16:39:33

Hej alla medlemmar, tennis- och padelspelare samt andra vänner till Nybrostrands TK och Nybrostrand!

Som de flesta av er säkert redan sett eller hört så har alltså tennisklubben blivit anmodade att avflytta från den plats där vi funnits sedan 1965. Anmodan om avflyttning är ett fint ord för vräkning.

Detta vräkningsbesked kom via rekommenderat brev till klubben den 10/1. Detta är det första vi hör från kommunen sedan början av oktober då delar av vår styrelse hade ett möte med tjänstemän samt delar av Samhällsbyggnadsnämnden, ett möte som klubben tog initiativ till.

Efter det mötet var det först en omröstning i Samhällsbyggnadsnämnden i oktober, en omröstning som var positiv för klubben, och sedan en omröstning till i samma nämnd i december, som alltså var direkt förödande för klubben. I samband med, inför eller efter dessa möten var kommunen inte vid något tillfälle i kontakt med klubben utan den enda information vi fick var den som stod i YA i strax före jul där det konstaterades att padelbanorna ska bort (nu visade det sig ju att det var så mycket mer som skulle bort, i princip allt inklusive klubbstugan som byggdes 1984). I YA stod också att kommunen skulle ta kontakt med klubben efter helgerna och det gjorde man alltså genom ett rekommenderat vräkningsbesked. Detta rekommenderade brev fick klubben dessutom den 10/1. Den 11/1, dvs dagen efter gick tiden för att överklaga ut!!!

Man skulle ju kunna tänka sig att ett politiskt beslut tagen i en nämnd i en kommun, ett beslut som innebär en direkt dödsstöt för en ideell förening i samma kommun, omedelbart skulle meddelas föreningen. Men icke, istället väljer man alltså att se till att dödsstöten meddelas föreningen en dag innan tiden för att överklaga går ut!!

Det visar sig dessutom att den tjänsteskrivelse som ligger till grund för beslutet i nämnden på flera avgörande punkter är direkt felaktig eller innehåller delar som är mycket anmärkningsvärda.

En av de grundläggande förutsättningarna i tjänsteskrivelsen är att ljudet från vår idrottsverksamhet är att betrakta som industribuller. Detta är helt fel då Mark- och Miljööverdomstolen tydligt slagit fast att ljud från idrottsplatser INTE är att likställa med industribuller. Dessutom väljer man i tjänsteskrivelsen att helt bortse från den utredning som den egna Miljöförvaltningen i kommunen gjort vilket är ett tydligt avsteg från praxis eftersom de annars brukar vara en given remiss-instans i liknande ärende. Den egna Miljöförvaltningen skriver inte i sitt föreläggande att padelbanorna måste bort utan bara att klubben ska vidta åtgärder för att få ner ljudnivån utanför vissa specifika fastigheter. Klubben har svarat på detta föreläggande att vi är beredda att vidta sådana åtgärder men att vi inte kan göra det förrän vi med säkerhet vet att vi kan vara kvar på nuvarande plats. Det säger ju sig självt att vi inte vill göra åtgärder för stora summor pengar om vi sedan en kort tid senare måste lämna den plats där vi vidtagit åtgärderna.

I en annan viktig del av tjänsteskrivelsen skriver man att det är en bedömningsfråga om padel är att likställa med tennis. Man skriver inte vilken bedömning man landat i eller vem som gjort den och vilken kompetens den personen har att göra den bedömningen utan man låter det bara vara underförstått att padel inte är att likställa med tennis.

Vi i klubben anser att hanteringen av detta ärende är helt horribelt och därför har vi lagt mycket tid den gångna veckan på att formulera ett svar till kommunen, detta svar finner ni i sin helhet nedan. I detta svar kräver vi att kommunen snarast tar ett möte med klubben, ett möte där viktiga frågor måste diskuteras på ett mycket mer seriöst och konstruktivt sätt. Det minsta vi kan begära är ju att vår egen kommun har en dialog med en ideell förening som i mer än 55 år bidragit med friskvård och glädje för såväl barn och vuxna i Nybrostrand med omnejd.

Har ni frågor eller vill ta del av de dokument/handlingar som vi bifogat i vårt svar så hör bara av er till någon i styrelsen.

/Styrelsen NTK

"Till de detta berör!

Vi bekräftar härmed mottagandet per den 2022-01-10 av ert brev daterat 2022-01-05 rubricerat ”Anmodan om avflyttning”.

Föreningen tolkar detta brev från Ystads kommun som en formell uppsägning av gällande avtal om rätt att nyttja den del av Nybrostrand 9:304 där Nybrostrands Tennisklubb sedan 1965 bedrivit sin verksamhet.

Däremot accepterar vi inte er uppsägning då vi anser att den är ogrundad.

Om det, trots allt, i framtiden visar sig att er uppsägning är korrekt vänder vi oss mot den ytterst korta uppsägningstiden. Från vårt mottagande 2022-01-10 till av er begärd verkställd avflyttning av samtliga byggnationer och lösören per 2022-03-31 är det endast 80 kalenderdagar.

Praxis när det gäller uppsägningstid av liknande avtal är 6-12 månader, men givet anläggningens omfattning, att den funnits på platsen sedan 1965, att verksamheten bedrivs av enbart ideella krafter, och att Ystads kommun inte föreslagit någon alternativ lokalisering, anser vi att en uppsägningstid kortare än 48 månader inte är acceptabel.

Vi vill förtydliga att vi inte uppfattat ert e-postmeddelande daterat 2021-06-29 som en uppsägning då ni i detta meddelande ensidigt konstaterar att avtalet löpt ut utan någon hänvisning till när så skulle ha skett. Meddelandet uppfyller heller inte de formkrav som kan ställas på en uppsägning, tex saknas uppgift om vad som sägs upp och till vilken tidpunkt.

Vi har dessutom efter 2021-06-29 vid två tillfällen haft möten med er där vi tillsammans har diskuterat möjligheterna att hitta en konstruktiv lösning för att vår verksamhet ska kunna vara kvar på nuvarande plats eller flyttas till en alternativ plats. Vid inget av dessa tillfällen nämndes något om att avtalet var uppsagt. Efter både det första och det andra mötet skickade vi utförliga e-postmeddelanden (bifogade) till er. Dessa meddelanden innehöll sammanfattning av det vi diskuterade vid mötena samt också förslag på lösningar och åtgärder. Dessa meddelanden valde ni att aldrig besvara trots att båda parter vid mötena framhöll vikten av en levande dialog.

Vidare har vi svårt att se angelägenheten i att avveckla just vår verksamhet från aktuell plats då det finns ett antal liknande fall inom kommunen, vissa med ren kommersiell verksamhet som också ligger på allmän platsmark. Har dessa verksamheter nu också fått brev från er med anmodan om avflyttning? Då den offentliga likställighetsprincipen är central förutsätter vi att så är fallet och att Nybrostrands Tennisklubb av någon anledning inte särbehandlas negativt på ett otillbörligt sätt.

I er anmodan om avflyttning anges ingen grund för uppsägningen eller möjligheter till omlokalisering utan detta har vi själva genom egna efterforskningar fått kännedom om genom den tjänsteskrivelse som låg till grund för beslutet i Samhällsbyggnadsnämnden i december 2021. Att inte tjänsteskrivelsen samt beslutet i nämnden, som båda alltså hade en direkt förödande konsekvens för vår förening och därmed måste vi ju betraktas som en direkt part i ärendet, inte omgående skickades till föreningen för kännedom finner vi också anmärkningsvärt

Denna tjänsteskrivelse innehåller felaktigheter i viktiga delar som sedan ligger till grund för nämndens beslut, t.ex har Mark- och Miljööverdomstolen fattat ett tydligt beslut kring att ljud från idrottsanläggningar INTE är att betrakta som industribuller (https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/markochmiljooverdomstolen/nyheter/2020/m-7353-19-dom-2020-12-16.pdf). Att tjänstemännen och nämnden inte heller valt att kontakta sin egen miljöförvaltning som alltså gjort en grundlig utredning i frågan finner vi också mycket anmärkningsvärt. I tjänsteskrivelsen står också att det är en bedömningsfråga om padel kan likställas med tennis. Vem har gjort den bedömningen och utifrån vilken kompetens?

Hade nämnden haft korrekt information så hade den kanske fattat ett annat beslut.

Än mer anmärkningsvärt är också det faktum att vi får det rekommenderade brevet om anmodan om avflyttning i posten vid lunchtid den 10/1. Vi kommer hem efter jobbet sen eftermiddag finner försändelsen och hämtar ut brevet samma dag. Den 11/1, dvs dagen efter, går som av en händelse tiden för överklagan av nämndens beslut ut!

Så sent som i höstas hade vi ett möte med er där ni skulle utreda olika alternativ, både för att kunna vara kvar med vår verksamhet på nuvarande plats, men också eventuellt flytta den till annan plats. Vi har väntat på återkoppling från er i denna fråga, dock utan resultat. Det är därför med stor förvåning som vi nu mottagit detta brev med anmodan om avflyttning.

Om det skulle visa sig att er uppsägning av avtalet är korrekt och föreningen därmed tvingas avflytta, kommer föreningen att utreda möjligheten att kräva ekonomisk ersättning av Ystads kommun för de investeringar föreningen förgäves gjort på platsen. På anläggningen har föreningen hos Ystads kommun sökt och beviljats bygglov för en fullt utrustad klubbstuga (2013) och en padelbana (2019). Efter beviljade lov och startbesked har föreningen investerat stora belopp i dessa båda anläggningar. Ärendena har hanterats med startbesked och avslutats med slutbesked så som krävs för att användande ska vara tillåtet. I sin handläggning av bygglov ska byggnadsnämnden pröva om den sökta åtgärden är förenlig med gällande detaljplan eller om åtgärden kan godtas som en avvikelse. Byggnadsnämnden har i dessa fall uppenbart kommit fram till att åtgärderna ur denna aspekt är godkända, annars hade byggloven inte beviljats.

Ni har vid olika tillfällen framfört att föreningen inte informerat fastighetsägaren om dessa sökta bygglov och att byggnationen på något sätt skulle gjorts utan Ystads kommuns kännedom. Det är märkligt att professionella tjänstepersoner påstår något sådant då någon sådan skyldighet inte föreligger för den som söker bygglov på annans fastighet. Tvärtom säger PBL att det är byggnadsnämnden (Ystads kommun) som ska informera kända sakägare (bl.a Ystads kommun) om det inte är uppenbart onödigt. Enligt PBL

-9 kap 25§ ska byggnadsnämnden underrätta dem som avses i 5 kap. 11 § första stycket 2 och 3 (kända sakägare och de kända bostadsrättshavare, hyresgäster och boende som berörs, m.fl.) och ge dem tillfälle att yttra sig över en ansökan som avser en åtgärd som innebär en avvikelse från en detaljplan eller områdesbestämmelser

-9 kap 26§ om det inte är uppenbart onödigt, får en fråga om lov eller förhandsbesked inte avgöras utan att sökanden och fastighetsägaren har underrättats om vad andra har tillfört ärendet och fått tillfälle att yttra sig över det.

Det åligger alltså byggnadsnämnden att informera fastighetsägaren om en inkommen ansökan om bygglov. Föreningen, som får betraktas som lekman i sammanhanget, kan inte annat än anta att Ystads kommun i sin myndighetsutövning fullgjort sina skyldigheter i detta avseende. Föreningen har därmed agerat i god tro mot bakgrund av att myndighetsbeslut erhållits för de nämnda anläggningarna.

Dessutom är det så att det är samma juridiska part, dvs Ystads kommun, som är både markupplåtare och myndighetsutövare, och att hävda att man inte har haft kännedom eller godkänt föreningens byggnation på platsen ter sig ytterst osannolikt. Vidare har både byggnationen av ny klubbstuga och padelbana förekommit i lokal media och kan därmed inte ha undgått Ystads kommuns kännedom. Att Ystads kommun med sådan kunskap inte kontaktat föreningen med invändningar mot dessa anläggningar kan inte tolkas som på annat sätt än som ett tyst medgivande.

Att Ystads kommun nu anmodar föreningen att avflytta från platsen efter nyligen beviljade bygglov och därpå av föreningen genomförda investeringar utan att erbjuda någon alternativ lokalisering framstår som bedrägligt. Detta väcker frågor kring hur Ystads kommun ska ersätta föreningen ekonomiskt för förgäves genomförda investeringar. Föreningen lider dessutom ytterligare ekonomisk skada pga förlorade intäkter då det, givet den korta uppsägningstiden, med kort varsel inte går att flytta anläggningen till annan plats.

Nybrostrands Tennisklubb är en ideell förening med 100-tals medlemmar och detta är en helt avgörande fråga för föreningen, dess verksamhet, ekonomi och medlemmar. Er anmodan om avflyttning innebär om den genomförs ”dödsstöten” för Nybrostrands Tennisklubb. Det är många kommuninvånare men framför allt bybor som berörs negativt av detta; barn, vuxna och äldre. Nybrostrand förlorar den naturliga samlingspunkten och glädjekällan som historiskt varit en stor del av byn.

Här kan också tilläggas att den aktivitet som bedrivs på vår anläggning bidrar på ett substantiellt sätt till Hildas Livs o Grills verksamhet. När ni nu tvingar oss att avveckla vår verksamhet så påverkar det byns enda butik på ett mycket negativt sätt också.

Givet avsaknaden av kommunikation från er sida, er anmodan om avflyttning mm önskar vi snarast möjligt ett möte för att diskuterat nedanstående punkter

1. Motivet till uppsägningen

2. Formen för uppsägningen

3. Innehållet i tjänsteskrivelsen

4. Alternativ lokalisering i Nybrostrand

5. Kostnad för flytt/rivning inklusive rivningslov

6. Givna bygglov och i enlighet med dessa av föreningen genomförda investeringar

Vänligen bekräfta mottagandet av detta mail inklusive samtliga sex bifogade dokument.

För styrelsen Nybrostrands Tennisklubb

/Fredrik Roxenius, ordförande"

Uppdatering kring Nybrostrands TKs anläggning

2021-11-30 20:10:24

Hej alla tennis- och padelvänner som valt att stötta anläggningen och verksamheten i Nybrostrand!

Här nedan följer en kort uppdatering från styrelsen i NTK vad gäller framtiden för vår anläggning och verksamhet.

Som en del av er säkert vet så röstade ju Samhällsbyggnadsnämnden i Ystad kommun tidigare i höst för att, inom ramen för den stora frågan kring allmän platsmark, titta på varje enskilt fall individuellt och därefter besluta om rimliga och kloka åtgärder. Detta var det absolut bästa utfallet för vår förening och i vårt tycke det enda rimliga beslutet med tanke på att vi haft ett nyttjanderättsavtal med kommunen sedan 1965.

Tyvärr har ju då den förlorande sidan i nämnden inte nöjt sig med detta beslut, alltså beslutet i den breda frågan kring allmän platsmark, utan valt att överklaga beslutet till förvaltningsrätten. Detta har tydligen även någon privatperson valt att göra. Vad detta innebär för processen framöver och tempot i vilka beslut som kommer tas kring just vår anläggning vet vi inte, vi kan bara hoppas på att det löser sig snabbt så att vi kan komma vidare i frågan. Som det är nu så verkar vår förening i ett stort vacuum vilket verkligen påverkar hela vår verksamhet negativt.

Förutom redan kända klagomål, från en granne till anläggningen, så har det kommit till vår kännedom att en i Stockholm boende person vid namn Göran Faxner också skickat in klagomål vad gäller nyttjandet av marken. Vad denna person har för anledning att klaga vet vi inte riktigt men det finns ju tydligen folk som inte har något bättre för sig än att försöka förstöra för andra människor.

Vi i styrelsen bevakar frågan så noga vi kan och gör också vad vi kan för att hålla liv i anläggningen. Så snart vi har några konkreta nyheter så kommer vi att uppdatera er alla igen.

Vänligen, Styrelsen NTK

Uppdatering gällande NTKs anläggning

2021-10-14 19:29:02

Hej alla vänner till Nybrostrands TKs anläggning!

Det har nu gått några veckor sedan vi drog igång denna namninsamling och vi hade vårt upprop på anläggningen.

Sedan dess har vi i styrelsen haft möte med tjänstemän på samhällsbyggnadsförvaltningen och med poltiker i samhällsbyggnadsnämnden. I samband med det ena mötet så överlämnade vi också de över 700 namnen som vi fått in via denna namninsamlingen och vid det fysiska uppropet.

Nästa vecka, onsdag den 20/10, ska frågan om allmän platsmark upp i samhällsbyggnadsnämnden och även om vi inte tror att det kommer att komma ett slutligt avgörande då så kommer det i alla fall troligen att fattas ett beslut som ger oss en fingervisning om hur det kommer gå för vår anläggning.

Samtliga politiker och tjänstemän som vi pratat med säger att de vill försöka hitta en lösning som ger oss en möjlighet att behålla vår anläggning och att vi kan fortsätta bedriva vår verksamhet. Sen återstår att se om de lyckas och vad den lösningen i så fall blir. Vi i styrelsen har föreslagit vad vi anser vara den bästa lösningen och det har man lyssnat på.

Nu kan vi bara hålla tummarna för att våra folkvalda fattar ett klokt beslut som låter vår populära och viktiga anläggning finnas kvar.

Nybrostrand skulle inte vara samma by utan den.

Vänligen styrelsen i Nybrostrands TK

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.