Rör inte vårt sparande!

Kontakta namninsamlingens skapare

#Rörintevårtsparande: Det här händer

2021-11-18 13:11:38

Hej alla ni som skrivit under #Rörintevårtsparande!

Jag får frågor från många av er om vad som händer med ISK-taket, om det blir av eller inte. Därför tänkte jag försöka sammanfatta läget som det ser ut nu.

Magdalena Andersson fick ju som ni vet alla underskrifter, totalt alltså över 40 000 underskrifter (på bara en vecka!). Fantastiskt!

Uppropet tycks ha gjort intryck. Inför Socialdemokraternas kongress nu i höst ville S partistyrelse INTE sätta ett specifikt belopp för ett eventuellt tak och inte heller fastslå någon metod för eventuell ny beskattning.  Istället hette det i ett utlåtande att man INTE bör slå fast vilken modell som är mest effektiv och att det istället ”förutsättningslöst bör undersökas hur de ökade behoven i välfärden bäst finansieras genom kapitalbeskattningen”.

Det är ju formuleringar som skiljer sig kraftigt från de skarpa formuleringar om att ”kraftigt begränsa ISK” och införa ett tak på ISK, samt en miljonärsskatt, som fanns i den arbetsgrupp inom S som leddes av Magdalena Andersson.

Jag tolkar hur S partistyrelse nu väljer att gå vidare med förslagen – med luddiga formuleringar - som att man tagit till sig av alla era röster och den sprängkraft som uppropet fick. Det ligger helt enkelt inget skarpt förslag på bordet, och det tycker jag är en seger i sig. Det är uppenbarligen svårt att gå fram med något som väcker så mycket ilska från sparare över hela Sverige.

Sedan är S fortfarande tydliga med att de vill höja kapitalbeskattningen. Men man har alltså inte talat om vad som avses och i vilken form. S verkar hur som helst inte våga göra ISK-tak till en valfråga. Vilket inte hindrar att frågan kan tas upp igen efter valet.

Men vi fortsätter att hårdbevaka alla tendenser att försöka försämra sparvillkoren i Sverige, för frågan är nog inte död. Men vi ger oss inte, sparande bör uppmuntras - inte straffas.

Stort tack igen för ert fantastiska engagemang!

Hälsningar Frida

P.S Tack vare uppropet #Rörintevårtsparande är jag en av fem finalister till titeln Årets Sparprofil. Juryn är tydlig med att uppropet är en viktig anledning till detta, så jag ser en röst i den här omröstningen som en röst på uppropet. Skulle du vilja rösta på mig – vilket skulle göra mig glad – så gör du det här:

Frida Bratt, sparekonom på Nordnet

Uppropet stänger: över 40 000 underskrifter

2021-06-10 19:09:24

Stort tack till sparare över hela Sverige som skrivit under! Vi lyckades tillsammans samla 40 555 underskrifter! Helt otroligt 🙌 🙌🙌 Jag stänger nu namninsamlingen, som varit öppen i en vecka.

Tack ni som skrivit under och som delat och spridit. Kraften när vi förenar oss är enorm!

Vad händer nu?

Jag kommer i början av nästa vecka att överlämna underskrifterna till finansminister Magdalena Andersson.
Förhoppningen är att finansministern och S tar till sig att förslagen som framförts och framkommit väcker ilska hos vanliga sparare. Och att man därför väljer att inte gå vidare med dem.

Jag kommer hålla er uppdaterade om överlämnandet här.

Stort tack för ert engagemang!! 👏👏👏

Frida Bratt, sparekonom på Nordnet

Tack till alla er sparare i hela Sverige!

2021-06-07 12:38:45

Hej! Vilket otroligt engagemang och vilken kraft det blir när vi förenar oss!

Stort tack till er alla som skrivit under och delat vidare!

På bara fyra dagar har över 30 000 svenskar skrivit på uppropet, från Kalix i norr till Skanör i söder. 19 % av ni som skrivit under bor i Stockholm, 7 % i Göteborg och 4 % i Malmö. Resterande 70 % av er bor i någon av de 343 andra städer/orter som finns representerade.

Är du nyfiken på lite statistik så kolla gärna in den här interaktiva kartan (klicka på länken, nedan är bara en bild), som visar var i Sverige ni som skrivit under bor:

ISK-uppropet_karta.jpg

Preliminärt stänger jag uppropet på torsdag, för att överlämna till finansminister Magdalena Andersson i början av nästa vecka.

Frida Bratt

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.