Rör inte vårt sparande!

Kontakta namninsamlingens skapare

Uppdatering: Missa inte att göra din röst hörd!

2023-12-11 13:25:52

Hej! Du har väl inte missat namninsamlingen #Återställiskskatten? På bara några dagar har 7 500 sparare över hela landet skrivit på namninsamlingen:

Där kräver vi att regeringen:

1. Inför det fribelopp på 300 000 kronor på ISK (och kapitalförsäkring) som man lovat spararna i Tidöavtalet.

2. Återställer skatten, dvs slopar påslaget på 1 procentenhet som infördes 2016 och 2018 (med argumentet att räntan då var låg - vilket den inte längre är). Detta lovade politiker från regeringsunderlaget i valrörelsen 2022.

Insamlingen hålls öppen ytterligare några dagar. Missa inte att göra din röst hörd för schyssta villkor för sparande!

Tack för ert engagemang:)

Vänliga hälsningar

Frida

Frida Bratt, sparekonom på Nordnet

Dags för nytt upprop: Återställ ISK-skatten!

2023-12-06 12:55:29

Hej vänner!

Nu är det dags igen! Regeringen har utlovat bättre villkor på sparande, men inget har hänt. Nu är det dags för regeringen att agera på sina löften. Det ska vi tillsammans försöka få dem att göra med ett nytt upprop: Återställ ISK-skatten

För 2024 ökar skatten på ISK (och kapitalförsäkringar) ytterligare - en tredubbling jämfört med 2022. Det är ett resultat av att statslåneräntan har stigit kraftigt.

Att skatten ökar när räntan stiger är inte konstigt, så har det sett ut sedan ISK infördes 2012. Vad som däremot har förändrats är att tidigare regering höjde skatten i två omgångar, både 2016 och 2018. Resultatet är att skatten nu baseras på statslåneräntan plus ett påslag på totalt 1 procentenhet.

Argumentet för att införa påslaget var att räntan då var låg. Det är den inte längre.

Därför borde regeringen nu:

1. Införa det fribelopp på 300 000 kronor som man lovade spararna i Tidöavtalet.

2. Rulla tillbaka påslaget på 1 procentenhet, eftersom räntan inte längre är låg. Med andra ord: Återställa ISK-skatten som den såg ut före skattehöjningarna. Det största regeringspartiet, Moderaterna, lovade detta i valrörelsen.

Sparande bör uppmuntras. Särskilt i tuffa privatekonomiska tider när behovet av en buffert är större än på länge.

Håller du också med om att ISK-skatten bör återställas?

Skriv då under uppropet Återställ ISK-skatten!

Håller du med om att skatten bör återställas så skriv gärna under uppropet på länken ovan, så att vi tillsammans kan sätta press på regeringen att agera på sina löften till spararna.

Tack för allt ert engagemang!

Hälsningar

Frida

Frida Bratt, sparekonom på Nordnet

Vad händer med ISK-skatten?

2022-11-29 14:20:38

Hej alla ni som skrivit under #Rörintevårtsparande!

Jag får frågor från många av er om vad som händer med ISK just nu. Det talades ju om en sänkning av skatten – ändå blir det en höjning nästa år. Hur kommer det sig och när kan den utlovade skattesänkningen egentligen komma?

Jag tänkte därför försöka ge en bild av läget just nu.

Politikerna tog verkligen intryck av ert engagemang (över 40 000 underskrifter för #Rörintevårtsparande på en vecka – ni är fantastiska!) kring ISK-taket.

Flera partier ville förbättra sparvillkoren

I valrörelsen var M, L och SD överens om att förbättra villkoren på ISK. När sedan Tidöavtalet presenterades fanns Liberalernas förslag om att göra de första 300 000 kronorna på ISK skattefria med. Mycket glädjande, och ett kvitto på att ert engagemang för ISK verklige lönat sig. Politikerna har lyssnat. Jag tycker det är fantastiskt!

Inte med i höstbudgeten

Men – skattesänkningen fanns inte med i höstbudgeten för 2023. Det är en besvikelse. Självklart hade många av oss väntat oss att den utlovade skattesänkningen skulle komma på plats så snart som möjligt.

Statslåneräntan har stigit

Istället kommer faktiskt skatten att bli högre nästa år. Det beror på att statslåneräntan stigit till följd av det högre ränteläget. Beskattningen av ISK går till så att statslåneräntan + 1 procentenhet multipliceras med ditt kapital. Sedan betalar du 30 procent skatt på den schablonintäkten, vilket innebär att skatten nästa år (beskattningsåret 2023, i deklarationen som kommer 2024) landar på 0,88 procent. Under 2022 har den legat på 0,375 procent.

Hade varit en bra tidpunkt att sänka skatten

Det hade med andra ord varit en utmärkt tidpunkt att sänka skatten på ISK genom att göra de första 300 000 kronorna skattefria nu. Särskilt som börsen har gått dåligt och skatten kommer tas ut på hela kapitalet oavsett om man gjort förlust eller inte.

Regeringen måste ge spararna besked

Men räkna med att jag kommer fortsätta jaga svar kring när skattesänkningen blir av. Det här är en av de absolut viktigaste frågorna jag kommer jobba med framöver. När kommer skattesänkningen och kommer även kapitalförsäkringar omfattas?

Det är svar regeringen är skyldig oss. Räkna med att vi fortsätter sätta press på politikerna.

Stort tack igen för ert fantastiska engagemang!

Hälsningar Frida

P.S Tack vare uppropet #Rörintevårtsparande är jag för andra året i rad en av fem finalister till titeln Årets Sparprofil. Jag ser en röst i den här omröstningen som en röst på uppropet. Skulle du vilja rösta på mig – vilket skulle göra mig glad – så gör du det härhttps://www.lannebo.se/sparprofil-omrostning/

#Rörintevårtsparande: Det här händer

2021-11-18 13:11:38

Hej alla ni som skrivit under #Rörintevårtsparande!

Jag får frågor från många av er om vad som händer med ISK-taket, om det blir av eller inte. Därför tänkte jag försöka sammanfatta läget som det ser ut nu.

Magdalena Andersson fick ju som ni vet alla underskrifter, totalt alltså över 40 000 underskrifter (på bara en vecka!). Fantastiskt!

Uppropet tycks ha gjort intryck. Inför Socialdemokraternas kongress nu i höst ville S partistyrelse INTE sätta ett specifikt belopp för ett eventuellt tak och inte heller fastslå någon metod för eventuell ny beskattning.  Istället hette det i ett utlåtande att man INTE bör slå fast vilken modell som är mest effektiv och att det istället ”förutsättningslöst bör undersökas hur de ökade behoven i välfärden bäst finansieras genom kapitalbeskattningen”.

Det är ju formuleringar som skiljer sig kraftigt från de skarpa formuleringar om att ”kraftigt begränsa ISK” och införa ett tak på ISK, samt en miljonärsskatt, som fanns i den arbetsgrupp inom S som leddes av Magdalena Andersson.

Jag tolkar hur S partistyrelse nu väljer att gå vidare med förslagen – med luddiga formuleringar - som att man tagit till sig av alla era röster och den sprängkraft som uppropet fick. Det ligger helt enkelt inget skarpt förslag på bordet, och det tycker jag är en seger i sig. Det är uppenbarligen svårt att gå fram med något som väcker så mycket ilska från sparare över hela Sverige.

Sedan är S fortfarande tydliga med att de vill höja kapitalbeskattningen. Men man har alltså inte talat om vad som avses och i vilken form. S verkar hur som helst inte våga göra ISK-tak till en valfråga. Vilket inte hindrar att frågan kan tas upp igen efter valet.

Men vi fortsätter att hårdbevaka alla tendenser att försöka försämra sparvillkoren i Sverige, för frågan är nog inte död. Men vi ger oss inte, sparande bör uppmuntras - inte straffas.

Stort tack igen för ert fantastiska engagemang!

Hälsningar Frida

P.S Tack vare uppropet #Rörintevårtsparande är jag en av fem finalister till titeln Årets Sparprofil. Juryn är tydlig med att uppropet är en viktig anledning till detta, så jag ser en röst i den här omröstningen som en röst på uppropet. Skulle du vilja rösta på mig – vilket skulle göra mig glad – så gör du det här:

Uppropet stänger: över 40 000 underskrifter

2021-06-10 19:09:24

Stort tack till sparare över hela Sverige som skrivit under! Vi lyckades tillsammans samla 40 555 underskrifter! Helt otroligt 🙌 🙌🙌 Jag stänger nu namninsamlingen, som varit öppen i en vecka.

Tack ni som skrivit under och som delat och spridit. Kraften när vi förenar oss är enorm!

Vad händer nu?

Jag kommer i början av nästa vecka att överlämna underskrifterna till finansminister Magdalena Andersson.
Förhoppningen är att finansministern och S tar till sig att förslagen som framförts och framkommit väcker ilska hos vanliga sparare. Och att man därför väljer att inte gå vidare med dem.

Jag kommer hålla er uppdaterade om överlämnandet här.

Stort tack för ert engagemang!! 👏👏👏

Frida Bratt, sparekonom på Nordnet

Tack till alla er sparare i hela Sverige!

2021-06-07 12:38:45

Hej! Vilket otroligt engagemang och vilken kraft det blir när vi förenar oss!

Stort tack till er alla som skrivit under och delat vidare!

På bara fyra dagar har över 30 000 svenskar skrivit på uppropet, från Kalix i norr till Skanör i söder. 19 % av ni som skrivit under bor i Stockholm, 7 % i Göteborg och 4 % i Malmö. Resterande 70 % av er bor i någon av de 343 andra städer/orter som finns representerade.

Är du nyfiken på lite statistik så kolla gärna in den här interaktiva kartan (klicka på länken, nedan är bara en bild), som visar var i Sverige ni som skrivit under bor:

ISK-uppropet_karta.jpg

Preliminärt stänger jag uppropet på torsdag, för att överlämna till finansminister Magdalena Andersson i början av nästa vecka.

Frida Bratt

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.