Fler timmar till historieundervisningen!

Kontakta namninsamlingens skapare

Namninsamlingen "Fler timmar till historieundervisningen" har överlämnats till utbildningsministern

2020-02-24 20:03:34

Idag måndag den 24 februari 2020 överlämnades uppropet och namninsamlingen "Fler timmar till historieundervisningen!" till utbildningsminister Anna Ekström. Tack alla ni som valt att stödja uppropet!

David Ludvigsson, Historielärarnas förening, och Stefan Eklöf Amirell, Svenska Historiska Föreningen

Namninsamlingen "Fler timmar till historieundervisningen!" överlämnas till Anna Ekström

2020-02-18 21:12:06

Uppropet och namninsamlingen "Fler timmar till historieundervisningen!" överlämnas till utbildningsminister Anna Ekström på måndag den 24 februari 2020.

Uppropet är ännu öppet - så uppmana gärna vänner och kolleger att skriva under nu den sista veckan! Vi kommer vid överlämnandet att framhålla de initierade kommentarer som flera av undertecknarna har skrivit. Historieämnet behövs i grundskolan i dagens Sverige!

Kontakt har tagits med utbildningsministern

2019-12-25 14:45:04

Några dagar före jul skrev vi till utbildningsminister Anna Ekström och bad om företräde för att överlämna uppropet "Fler timmar till historieundervisningen" med alla underskrifter. Förhoppningsvis får vi möjlighet att träffa ministern inom kort. Uppropet hålls öppet tills vidare (sprid det gärna vidare till vänner och kolleger!) men stängs i samband med att det överlämnas till Anna Ekström.

För en vecka sedan (18/12) lämnade Skolverket sitt förslag till reviderad kursplan i historia till regeringen. Vi hoppas att detta är en gynnsam tid för att få gehör för kravet "Fler timmar till historieundervisningen!"

Vi måste värna historieundervisningen!

2019-11-24 17:15:57

Flera hundra personer har nu undertecknat uppropet ”Fler timmar till historieundervisningen!” Namninsamlingen fortsätter ytterligare några veckor innan den lämnas över till utbildningsminister Anna Ekström. Du som redan har skrivit under – sprid gärna uppropet till vänner, bekanta och arbetskamrater!

Historia behövs mer än någonsin. Det är viktigt av flera skäl. Trots att vi lever i en komplex värld är det vanligt att människor söker enkla svar. Historien hjälper oss att se att händelser och processer kan vara både sammansatta och motsägelsefulla. Folk förr är inte lätta att förstå sig på. De levde inte som vi gör idag. Mötet med dem lär oss därför att förstå det förflutna, men vi får också perspektiv på oss själva och på nutiden.

Unga människor behöver lära sig historia. Vi blir mognare människor när vi får kunskap om hur andra människor har kämpat med olika utmaningar, tagit sig igenom goda och dåliga tider, krig och fred, svårigheter och orättvisor. Historien visar att människors handlingar gör skillnad. Kunskap om historia kan därför främja vår handlingsberedskap och samtidigt göra oss både klokare och mer bildade.

Men eleverna i den svenska skolan är bara garanterade 145 timmar historia. I själva verket kan det bli ännu mindre, eftersom ”skolans val” kan minska antalet timmar till 116. Det räcker inte. Vi måste ge lärare och elever rimliga förutsättningar i skolan. Historieämnet är viktigt! Därför kräver vi fler timmar till historieundervisningen!

Mvh David Ludvigsson och Stefan Eklöf Amirell

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.