Läkemedelsverkets rätt att förbjuda örter som använts för hälsan?

Quoted post

Faidros62

#25

2014-02-02 20:49

Stör mig att uppropet saknar en länk till det förslag det vänder sig mot. Mellan raderna uppfattar jag dock att detta inte rör sig om att förbjuda försäljning av örter. Utöver de örter som är narkotikaklassade tror jag inte det är vare sig önskvärt eller möjligt att förbjuda en handel med örter. Det jag misstänker att uppropet egentligen handlar om är att man inte har rätt att i samband med försäljning påstå att örter och örtpreparat har specifika hälsoeffekter utan att kunna uppvisa evidens.

Svar

gäst

#27 Re:

2014-02-02 21:44:29

#25: Faidros62 -

Det handlar om att du inte ska kunna köpa örten hos någon etablerad odlare tillverkare eller försäljare om du inte registrerar den. Jag arbetar som fytoterapeut och ser redan att sortimentet av välkända örter stadigt minskar

Robert Lindell
Ansvarig för denna petition

#112 Re:

2014-02-03 21:38:00

#25: Faidros62 -

Jo, det är ju så att både Läkemedelsverket och Livsmedelsverket har del i detta, det finns inga lagparagrafer eller noteringar om man söker, ändå kan de utdöma vite på en miljon om ett företag säljer en läkande ört som  tex djävulsklo.

Det finns både forskning över världen som har evidens, men problemet är att då är örten "helt plotsligt ett naturläkemedel och flyttas det från Livsmedelsverket till Läkemedelsverket. Samt att det skall försäljas via apotek.

Som sedan dömer ut företag som säljer dessa produkter!

Som tur är lever vi i en fri värld och det går att köpa varor på nätet samt för däggdjur i djuraffärer, tills någon där har "Evidens på  att människan härstammar från rymden!", och därför inte är ett däggdjur! Det sista är ett skämt, men säkert inte otroligt!

Jocke

#180 Re:

2014-02-06 09:56:21

#25: Faidros62 -

Ja vad är protesten mot egentligen - prislistan som jag hittar anger helt andra belopp än de som står i petitionen - http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Foretag/Homeopatiska-lakemedel/Avgifter-/ - men finns något nytt förslag?

Livetsmening

#427 Re:

2014-06-02 21:59:04

#25: Faidros62 -

Jepp. De vill att det klassas som livsmedel, så slipper de genomgå studier för att visa att det är verksamt (vilket det iofs KAN vara). De vill också givetvis undgå att visa att perparatet inte har skadliga bieffekter, vilket många naturpreparat har. Naturpreparat är ofta kontaminerade av giftiga spårämnen.