Lagstadga om 1,5 meter mellan cyklister och motorfordon


Gäst

#1

2015-04-30 13:18

Som det ser ut idag är det på väldigt många platser riskabelt att cykla, både vad gäller akuta skador och i ett längre hälsoperspektiv. Att öka avståndet mellan motordrivna trafikanter och cyklande minskar riskerna och kan dessutom locka fler att cykla.

Gäst

#2

2015-04-30 16:32

Därför att bilister i Sverige har under de 10 åren jag hållit på medlandsvägscykling börjat bete sig alltmer hotfullt mot cyklister, enbart för att markera mot cyklisten om vems rätten är att vistas på vägen. Jag har upplevt situationer som stundtals varit hotfulla mot mig, enbart för att bilisten vill markera.

Det kan potentiellt vara livsfarligt att provocera cyklister genom att åka nära för hota. Med tanke på hur fort cykelsporten växer, så kan man dessutom räkna med att det finns fler nybörjare i klungorna och därmed ökar risken för att bilisters dåliga beteenden kan få fatala konsekvenser.

OCH då sitter de inkapslade i en plåtburk. Vi på cykel har endast ett till två lager kläder plus en hjälm som skyddar oss.

Det bästa vore om man kunde lagstadga på ett sådant sätt så att man kunde anmäla dem och möjligtvis bötfälla dem som beter sig alltmer hotfullt generellt. Har bl.a. haft bilar som accelererat mot mig då jag korsat en gata då de stått vid stopplikt osv.

Även om många sådana här incidenter inte får tråkig så ökar risken. Vi behöver ha lagstadgat skydd, det är det enda som kan få förändring kortsiktigt. Långsiktigt skulle vi behöva en annan infrastruktur i Sverige som tillät cykling såsom i t ex Holland. Men det är en senare fråga.


Gäst

#3

2015-05-01 14:45

För cyklisters säkerhet och med hopp om att de följer VTF regler för cyklister.
6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped
Gemensamma bestämmelser
1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.

Gäst

#4

2015-05-01 15:12

För att väldigt många bilister verkar se det som en sport att köra så nära cyklister som möjligt!

Gäst

#5

2015-05-01 18:14

Jag har själv blivit påkörd av bilist som inte håller ur och varit med när kamrater blivit påkörda.

Gäst

#6

2015-05-01 22:13

Fega och okunniga politiker.Varför ska man rösta då? när de är inkapabla att lyssna på vad folket, som har valt dem vill säga.Jag säger " Basta" nu.
Hulken på hjul

#7

2015-05-02 13:49

Behövs i Sverige där många kör alldeles för nära, ibland avsiktligt! Händer i princip aldrig när man cyklar i sydeuropa, trots att trafiken i övrigt är ganska "vild" där nere.


Gäst

#8

2015-05-03 19:13

Jag cyklar nästan varje dag till jobbet och det är inte bara cykelvägar och en del bilister tror att bara dom har rätt till vägen 

 

Anette

#9 Hotfullt

2015-05-03 19:41

Har vid flertalet tillfällen blivit hotad av bilister som avsiktligt prejar, gasar i full fart mot osv. Det behövs tydlig information att vägarna är avsedda för fler fordon än bilar. Och att det blur straffbart att bete sig på det här sättet. 


Gäst

#10

2015-05-03 19:55

Bidra till mindre Cykelskador i trafiken på ett väldigt enkelt sätt. Samt att få cyklister att känna sig säkrare på vägarna. Alltså få ännu fler människor att vilja cykla och låta bilen stå hemma.

Gäst

#11

2015-05-03 19:59

Vi cyklister har också rätt att vara på vägarna utan att vara rädd för att bli påkörd eller prejad av vägen

Gäst

#12 #12

2015-05-03 20:30

Det finns många tillfällen då en bilist bryter regler som de inte skulle bryta mot annan bilist. Köra ut rakt framför, strunta i högerregel, strunta i huvudled... Svårt förstå vad som är provokativt med att cykla... Fara innebär det för cyklisten och det kan bli rejäla skador. Avstånd skulle verkligen förbättra situationen. Sen borde en vänlig attityd mot medtrafikanter av alla slag vara en självskriven om än oskriven lag.


Gäst

#13

2015-05-03 20:34

Som cyklist har jag lika stor rätt till vägen som bilister och vill inte bli utsatt för bilister med dåligt omdöme och brist på ansvar. Jag ska inte behöva riskera livet varje gång jag utövar den sport som jag älskar; cykling. Ömsesidig respekt, tack!

Gäst

#14

2015-05-03 20:39

Tycker det blivit väldigt irriterat på vägen, intr bara bilisternas fel men de kör ofta på gränsen, prejning, spolarvätska, mm!

Gäst

#15

2015-05-03 20:57

Därför jag själv är cyklist och har ett antal gånger nästan blivit prejad av vägen av bilister som kört så nära att jag nästan nuddat bilen och en buss som också var nära att få mig att fastna mellan trottoar och fordon.

Gäst

#16

2015-05-03 21:02

Trött på alla egoistiska bilister. Idag rammades vår grupp av bil med släp och smet. Tre cyklister med ambulans till sjukhuset.

Gäst

#17

2015-05-03 21:16

Jag skrev på för att jag vill kunna komma hem helskinnad till mina barn efter varje cykelrunda. Alltför många bilister, busschaufförer, lastbilsförare och traktorförare har varit nära att hindra mig från det.

Gäst

#18

2015-05-03 23:07

För att det är vettigt, och för att fler behöver cykla. Vid olycka mellan bil och cykel så gör det bra mycket ondare för cyklisten!


Gäst

#19

2015-05-03 23:46

Jag har känt vid draget av många bilister på ca 5-15 cm avstånd från cykelstyret allt för många ggr. Jag anser att det är nödvändigt för vår säkerhet i trafiken. Vi är också trafikanter en del av oss använder cykeln som frotskaffningsmedel en del för nöje. Många bilister nöjes kör med. Låt oss vara

Gäst

#20

2015-05-04 04:34

Vägen är till för flera trafikantgrupper. Ömsesidig respekt är ett måste om in människor ska komma till skada.

Gäst

#21

2015-05-04 05:58

Cykelsporten fanns i trafiken redan innan massbilismens intåg, bara för att få kronologin rätt. 

Gördis

#22 Pengar

2015-05-04 06:28

Hur fan skulle det gå till? På de flesta platser är det inte möjligt då det är annat i vägen; gångbanor, dränering, hus och annan infrastruktur. Vem ska betala? Såklart bilisten som idag bekostar alla cykelvägar.

Inför ett cykelkörkort istället så lovar jag att vi bilister kommer att kunna samsas med cyklister betydligt bättre.


Gäst

#23

2015-05-04 06:45

Jag är själv aktiv cyklist och har blivit prejad alltför många gånger, jag önskar en säkarare hållning till cyklister vid omkörningar.

Gäst

#24 Re: Pengar

2015-05-04 06:49

#22: Gördis - Pengar finnes det inte plats køre om, då får du vel ligga bakom, og vente tills det finnes plats før omkøring, e det så jævla svårt før deg førstå detta. og allra flesta syklister kør bil også, så nog betalar vi vår del redan. takk og lov jeg bor i spanien, og her slipper jeg se idioter i trafiken, intill dem kommer leie bil som køres av scandinav..vilka idioter dem er..


Gäst

#25

2015-05-04 09:07

Senast igår var jag nära att prejas av en bil .bilen kommer ut från en påfartsväg har vejningsplikt ändå tränger han sig före mig
inte många millimetrar jag hade tiiigodo !