Efter bilolyckan tvingas familjen att utvisas!!

A7A2775A-0CC3-416C-9306-9F88BEA2105F.jpegFCE2DD77-6033-4122-8538-8077B5895E1E.jpeg0C7E6B41-8027-4300-B9D6-5CC072CCEBEF.jpegHej!

För två år sedan så skedde det en olycka, vår dotter Yana råkade ut för en bilolycka som resulterade i en livshotande hjärnskada som skulle förändra hela hennes och vår familjs liv för alltid.

Hon drabbades av fyra stycken hjärnblödningar och en sprucken hjärnskalle och fick genomgå en väldigt svår operation på Sahlgrenska där läkarna kallar hennes tillfrisknande för ett mirakel.

Varför jag delar allt det här beror på att vår familj just nu går igenom något fruktansvärt, vi får inte längre stanna kvar i Sverige efter att ha bott här i 7 år.

Migrationsverket hävdar att vår familj inte har tillräckligt bra skäl till att stanna i Sverige.

I Yanas sjukhusrapport(både den psykiatriska och medicinska rapporten) står det tydligt att hennes rehabilitering kommer behöva fortsätta i många år till men Migrationsverket hävdar att Yanas välmående inte längre är livshotande. Trots detta så ringer både läkarna och psykologerna till oss för att kolla så Yana mår bra eftersom hon både har ätit antidepressiva och fick följder efter olyckan som hon än idag lider av(bland annat svår huvudvärk, försämrad koncentrationsförmåga och permanent trötthet)

Yana har alltid varit en väldigt smart och ambitiös tjej som nu kämpar för att klara sina studier. Hon har självmordstankar och har blivit deprimerad av beskedet från Migrationsverket.

Både läkare, lärare och rektorn från hennes skola samlades vid flertal tillfällen där man beslutade att anpassa Yanas skolundervisning efter hennes välmående eftersom det ansåg situationen såpas allvarlig.

Vi har bott i Sverige i sju år och förutom Yana har vi ytterligare tre barn; vår äldsta dotter som kom hit när hon var 17 år, vår äldsta son som är 15 år och studerar på gymnasium och yngsta barnet - en kille i åttaårsåldern.

Alla våra barn är praktiskt taget uppväxta i Sverige och för de är detta hem.

Men Migrationsverket har med sitt beslut tagit ifrån mina barn deras framtid och drömmar. De äldsta barnen kan tex inte längre kunna avsluta skolan i Ukraina eftersom skolan fungerar väldigt annorlunda där och deras kunskaper i språk och skrift är samma som när de lämnande Ukraina för 7 år sedan.

Alla barnen är väldigt oroliga över vad som kommer att hända med dem, särskilt Yana.

Vi är oerhört rädda för att hennes psykiska hälsa ska bli ännu sämre och leda till värre komplikationer i framtiden.

Under våra år här i Sverige så har vi fått veta att många familjer i vår situation tvingar sina barn att spela sjuka för att få stanna i Sverige, men för oss har det viktigaste alltid varit att göra rätt för oss och vara bra personer i landet vi så gärna vill leva i och därför känns det extra sorgligt när vi faktiskt har en riktig anledning att stanna som Migrationsverket bara blundar.

Maken och vår äldsta dotter jobbar, och vi har därför ansökt för jobbvisum och det är vår sista möjlighet att stanna här. Men Migrationsverket sa att vi inte har några chanser och att vi istället ska förberedda oss på det värsta, att lämna landet.

Trots Migrationsverkets beslut så vill vi göra allt i vår makt för att få stanna och därför ber vi nu alla som läser detta att klicka på länken och skiva er signatur så att vi förhoppningsvis kan få uppehållstillstånd och att barnen kan få fortsätta bo i Sverige och bygga sin framtid här.

Det känns både jobbigt och väldigt utlämnande att behöva dela med mig av allt detta och be om hjälp, men vi har inget annat val längre.

Jag vill återigen tacka alla fantastiska människor som hjälpt oss både innan och efter olyckan! Det betyder allt i världen att det finns människor som gör allt i sin makt för att hjälpa andra som har det svårt.

Genom att skriva på godkänner jag att Lina Kulchak kan se all information jag lämnar i detta formulär.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.

Jag godkänner att informationen som jag anger på det här formuläret behandlas i följande syften: