Stoppa beroendereklamen!

Reklamen för alkhol, spel och cannabis finns överallt. I öppen reklam i TV och andra medier, på internet och i det offentliga rummet. Dessutom finns den dolt, i sociala medier och i den populärkultur vi konsumerar.

Beroenden är lönsamt för de som tillhandahåller dem, men förödande för de som fastnar. Multinationella industrier investerar enorma summor i reklam, för att det fungerar - den påverkar oss och vi konsumerar mer av det vi exponeras för. Men fler människor som fastnar i beroenden som följd.

Regler finns: Alkohol får inte marknadsföras till unga under 25 år, Spelreklamen ska vara "måttfull" och narkotikan cannabis är förbjuden i Sverige. Trots detta exponeras unga för alkoholreklam 13.000 gånger varje år, spelreklamen är aggrassiv och nästan barnslig i tilltalet - och Cannabisanvändning romantiseras i en mängd serier, filmer och annan populärkultur.

Ungas välmående måste gå före beroendeindustrins behov av stora vinster. Protestera mot beroendereklamen - skriv under!

Emil Gillsberg, Sveriges Blåbandsförbund    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva under godkänner jag att Emil Gillsberg, Sveriges Blåbandsförbund överlämnar min signatur till dem som har makt över frågan.