Skolor till Brommas högstadieelever

I samband med Stockholm Stads placeringsprocess inför åk 7 så står det tydligt att staden inte kan leverera sin del av samhällskontraktet. Några data:

Södra Ängby, 62 platser, 183 sökande

Nya Elementar, 82 platser, 199 sökande

Vällingby, 21 platser, 57 sökande

Sundbyskolan, 35 platser, 74 sökande

Det är smärtsamt tydligt att kapaciteten inte räcker till för staden att tillgodose det primära syftet med skolvalsprocessen - att barn och vårdnadshavare skall få plats i den skola de önskar.

Detta upprop är viktigt för vår stadsdels framtid och kommer att överlämnas till Skolborgarrådet Isabel Smedberg Palmqvist (L) som högsta politiskt ansvariga för våra barns skolgång. Även om du är en förälder som fått dina önskemål tillgodosedda - skriv under på detta för att visa hur viktig frågan är för dig och ditt barn!

Många av oss som bor i Bromma har sökt oss hit för gröna omgivningar, närheten till staden och dess utbud, samt (inte minst) de överlag väl fungerade skolorna. Om vi inte håller trycket uppe mot politiken så kommer våra önskemål att sopas undan för andra satsningar i budgeten. Det är inte acceptabelt!

Våra krav:

Lös frågan akut inför HT 2021 genom att tillskapa de platser som krävs för att placera barn i Bromma i Brommas skolor.

Visa upp handlingskraft och konkreta planer för att lösa skolsituationen i Västerort.

Genom att skriva under godkänner jag att Mårten Toverud överlämnar min underskrift till dem som har makt över frågan.