Sänk elnätsavgiften för kolonilotter

Kommentarer

#2

Som kolonistugeägare anser jag att man inte kan betala lika mycket i fast näthandelsavgift som för en stor villa där man bor året runt.
Man kan dessutom inte välja näthandelsbolag då de har monopol på sitt geografiska område.

Ingrid Andersson (Stockholm, 2025-11-26)

#6

Jag tycker det är helt fel att måsta betala för en tjänst jag inte kan nyttja.

Marianne Eriksson (Stockholm, 2025-11-26)

#13

ORIMLIGT!

Evalotta Lidin (Älvsjö, 2025-11-26)

#14

Kolonistuga kan inte räknas som fritidshus då vi inte får bo där året runt.

Lars Sehlstedt (Stockholm, 2025-11-26)

#15

Kollonistuga är inte ett fritidshus och får endast användas under en begränsad del av året. Det är därför orimligt att vi ska betala elnätsavgifter som om vi vore permanentboende i småhus.

Cina Sehlstedt (Stockholm, 2025-11-26)

#16

Nu får det banne mig vara nog med ockrandet av oss kolonister!

Maria Mousnikow (Stockholm, 2025-11-26)

#17

Det är så himla fel av Ellevio att små kolonistugor som man inte ens får använda annat än under säsong plötsligt ska kosta lika mycket i grundavgift för el som stora villor. Det behövs en särskild grundkategori för kolonistugor.

Gerda Christenson (Stockholm, 2025-11-26)

#22

Har kolonistuga på Kvarnvretens koloniområde.

Mejan bergström (Sundbyberg, 2025-11-26)

#30

Inte rättvist för oss som har kolonistuga där vi inte får bo under vinterhalvåret. Jämför oss inte med villor och fritidshus

Yvonne Borgström (Stockholm, 2025-11-26)

#34

Min kolonistuga kan jag bara bo i sommarhalvåret. Det är ingen villa o inget fritidshus. Skamligt!!

Yvonne Lundbäck (Stockholm, 2025-11-26)

#36

Så fel att vi i kolonistugor ska betala som för en villa när vi inte får bo i våra stugor mer än 6 månader om året.

Suzanne Diamantakidou (Stockholm, 2025-11-26)

#41

Vi har en kolonistuga.

Ann Lihammar (Stockholm, 2025-11-26)

#45

Orättvisan i att kolonier som inte nyttjas året runt ska behöva betala samma tariffer som husägare.

Peter Gustavsson (Bara, 2025-11-26)

#48

Margaretha Mejbert Eng

Margaretha Mejbert Eng (Stockholm, 2025-11-26)

#49

Tycker vi som har koloni drabbas oerhört hårt ekonomiskt av oproportionerligt dyra elräkningar.

mario dagostino (malmö, 2025-11-26)

#50

Jag har en koloni

Christin Karlsson (Malmö, 2025-11-26)

#62

Det är helt galet att betala denna elnätskostnad under hela vinterhalvåret då vi endast har en frostvakt på. Sjukt dyrt!

Monica Kyrwald (Stockholm, 2025-11-27)

#63

Vi får inte nyttja våra stugor utanför säsong. Dvs oktober till april. Det är därför vansinnigt att vi ska behöva betala för denna period

Morgan Aringsjö (Stockholm, 2025-11-27)

#65

Jag tycker INTE vi kolonister ska behöva betala lika mycket som villaägare.
Det är vansinnigt på hög nivå

Annica Bremberg (Solna, 2025-11-27)

#66

Det är oskäligt höga elavgifter för Elevios (även andra) kunder som har kolonistuga.

Solveig Lithner (Stockholm, 2025-11-27)

#68

Obegripligt att elbolagen har monopol och kan höja sina priser långt över konsumentprisindex!

Lotta Rundqvist (Stockholm, 2025-11-27)

#69

Vi som har kolonistugor kan bara nyttja dem 6 månader per år. Priserna är alledeles för höga, går inte att jämföra med villor. Borde finnas en egen tariff för kolonistugor. Om Fortum kan så kan ni oxå.

Yvette Häggqvist (Stockholm, 2025-11-27)

#84

Det är orimligt att vi kolonister skall betala denna ofattbart höga avgift, när vi bara har nyttjande rätt 6 månader om året. Inte helår som villa/lägenhetsinnehavare.

Pether Östman (Stockholm, 2025-11-27)

#86

Har kolonistuga i Bromma

Britt-Marie Kristiansson (Stockholm, 2025-11-27)

#87

Jag håller med eftersom det gäller mig som kolonist i Malmö med!

Biggan Emilsson (Malmö, 2025-11-27)

#94

Det är orimligt att vi ska behöva betala lika mycket i avgifter som ett eget boende när vi inte får lov att bo i kolonistugan året om utan bara under delar av året.

Helen Öman (Stockholm, 2025-11-27)

#99

Äger en koloni och eftersom man är begränsad utan vatten under vintern så borde det vara rimligt att då få en mindre elnäts avgift.

Christina Gundersen (Svalöv, 2025-11-27)

#100

Har kolonistuga på Listudden mittemot Skarpnäck

Gunnel Brolin (Stockholm, 2025-11-27)

#106

Helt fel att kategorisera oss som villa när det är kolonistuga som inte tillåts att nyttja hela året. Det borde vara solklart. Skäms !

Lennart Jäderkvist (Stockholm, 2025-11-27)

#108

Jag tycker det är mycket relevant för fritidshus och det är inget helårsboende.

Suzanne Hulte'n-Nilsson (Malmö, 2025-11-27)

#114

Jag skriver under på grund av att det är helt oacceptabelt att en liten kolonistuga jämställes med en villafastighet. Om jag säger upp mitt elavtal inför vintern och öppnar upp det igen i april får jag betala retroaktivt för de månader som jag ställt av! Helt jä-la galet!!!

Renée Kurenkoff (renee.kurenkoff@gmail.com, 2025-11-28)

#115

Det är orimligt med så hög elkostnad när man inte får bo i stugan under stor del av året.

Malin Rolfsdotter (Göteborg, 2025-11-28)

#116

Alldeles för hög nätavift för en kolonistuga! Helt vansinnigt!

Monica Lind (Stockholm, 2025-11-28)

#118

Jag skriver under på att avgiften för kolonistuga är för hög
Vi kan inte nyttja stugan under vintern: oktober till april.

Birgitta Pettersson (Stockholm, 2025-11-28)

#120

För 29kW 645kr. Telge Nät Ab vinter 2024/25 Södertälje

Daiva Kekiene (Rönninge, 2025-11-28)

#123

Betalar mer för lotten som jag nyttjar halva året än min fasta adress i samma stad.

Annika Wållberg (Linköping, 2025-11-28)

#125

Helt orimligt att vi som har kolonistuga som används npgra månader om året ska betala dessa höga kostnader.

Leena Elm (Stockholm, 2025-11-28)

#126

Orimligt högt fastpris för en liten kolonistuga som dessutom är oanvändbar oktober-april.

Elisabeth Bäck (Stockholn, 2025-11-28)

#127

Jag skriver under för nätavgiften är en stor del av prskostnaden, utnyttjar el bara sommarhalvåret och då bara för liten kyl/frys spis - enmanshushåll

Ingela Dahlqvist (Malmö, 2025-11-28)

#129

Det är hutlöst att ha "villa-tariff" på en liten kolonistuga som utnyttjas 6 månader max/år.

Mia Tholinder (Södertälje, 2025-11-28)

#132

Orimligt kostnad för ett boende man bara använder 6 månader per år

Christina Olofsson (Stockholm, 2025-11-28)

#136

Jag har kolonistuga och nätavgifterna har blivit makabert höga

Staffan Bond Westfält (Stockholm, 2025-11-28)

#139

Det är märkligt hur elkostanden för en kolonistuga kan vara högre än den för en hel sommarstuga eller en hel 3-rumslägenhet som man bor i hela året!

Åsa Langefors (Lund, 2025-11-28)

#140

Det är för dyrt

Linda Leonhardt (Kalmar, 2025-11-28)

#148

Jag tycker att elnätsavgiften är orimligt hög för oss i Mossens Koloniområde. Använder inte ens någon el mellan november och april.

Anita Pettersson (Stockholm, 2025-11-28)

#150

En kolonistuga som man endast får bo i halva året, ska betala lika mycket som för en villa! 😡

Renée Thengelin (Stockholm, 2025-11-28)

#151

Jag anser att kolonistugor undantas från elnätets höjningar av priset.

Christer Wahlström (Stockholm, 2025-11-28)

#155

Bolaget har höjt månadsavgift. Även man inte använder elen tar man betald under vintermånader. Det är dyrt.

Reetta Kemppainen (Stockholm, 2025-11-28)

#161

Galet dyrt då vi ej nyttjar dem halvårsvis enligt avtal

Diana Olsson (Stockholm, 2025-11-28)

#162

Att jag tycker att kolloni stugor ej skall ha samma grund tariff som en villa.
Vi använder endast stugorna sommartid då det ej går att bo året runt.

Johanna Klamming (Stockholm, 2025-11-28)

#164

Dyrare el än arrendet????

Billan Mark (Stockholm, 2025-11-28)

#165

Jag tycker inte att vi som har kolonistuga ska betala lika mycket som dom som har villor

Nency Löw (Stockholm, 2025-11-28)

#166

Det är orimligt att kolonistugor har samma elnätsavgift som villor!

Carina Amcoff (Enskede, 2025-11-28)

#170

För att jag tycker det är helt galet dyrt att betala den fasta kostnaden i kolonistugan.

Catharina Malmqvist (Nyköping, 2025-11-28)

#173

El-avgiften är för hög, min lilla koloni lotts stuga på 10 kvm och jämfört med ett riktigt hus

Susanne Bengtsson (Stockholm, 2025-11-28)

#177

Orimligt att vi som knappt belastar elnätet ska ha samma fasta avgift som en villa. Vi nyttjar inte stugan frå oktober till april

Ann Sundstrand (Stockholm, 2025-11-28)

#181

Ta bort avgifterna delar av året när man inte kan utnyttja dtugan

Brittmari Gissler (Linköping, 2025-11-28)

#185

Jag skriver under för att det är helt galet att en liten kolonistuga som endast brukas under odlingssäsong ska ha ett lika högt pris som för åretruntboende i villa. Skäms!

Anne-Lie Eriksson (Järfälla, 2025-11-28)

#186

Har kolonistuga i Stora Mossen och det känns fel att vi skall ha orimliga kostnader för en stuga som endast brukas under sommarhalvåret.

Maj Nilsson (Bromma, 2025-11-28)

#188

Jag är själv drabbad av denna avgift. Helt absurt!

Anna Jillhed (Stockholm, 2025-11-28)

#191

Jag skriver under för jag tycker det är helt orimligt !
Om man kollar på vad vi kolonister betalar för den elöverföring som vi faktiskt har under ett år - så är det hutlöst dyrt! Ocker!!

Mimmi Björkman (Stockholm, 2025-11-28)

#193

Det är hemskt dyrt. Kostar nästan lika mycket som för lägenheten

Björk Carola (Kristianstad, 2025-11-28)

#194

Orimligt dyrt när det inte är året runt boende och man bara får bo där april-september

Åsa Danielsson (Stockholm, 2025-11-28)

#196

Jag håller med att elen borde vara billigare för oss kolonialister

Anette Wallin (Stockholm, 2025-11-28)

#199

Den absoluta majoriteten av kolonistugeägare är pensionärer alternativt hyresrättsinnehavare med ansträngd ekonomi. Att elnätsavgiften överstiger elkostnaden flerfaldigt är orimligt. Särskilt eftersom vi inte har rätt att utnyttja stugorna vintertid.

Krippa Springfeldt (Stockholm, 2025-11-28)

#200

Har koloniloty

Gunly Linder (Södertälje, 2025-11-28)



Betald annonsering

Skrivunder.com kommer att marknadsföra denna namninsamling till 3000 personer.

Läs mer...