Investera i våra barns hälsa - satsa på Höganäs gymnastikhall!

Vi var så glada över beslutet att bygga den nya gymnastikhallen som vi länge kämpat för!  Den behövs verkligen, dels för att fortsätta med vår nuvarande verksamhet, dels för att ge möjlighet till fler av barnen som står i vår långa kö.

Det är framför allt flickor som tränar och vill träna hos oss (80 % av 700 medlemmar är flickor) men pojksidan växer och vi arbetar aktivt för att rekrytera medlemmar i alla grupper i samhället och det är vi bra på, men nuvarande hall räcker inte längre. Vi hyr redan andra lokaler runt om i kommunen för att få ihop det.

På ett möte för några veckor sedan bad kommunens företrädare oss idrottsföreningar om hjälp. Det har visat sig att flickorna i Höganäs kommun mår psykiskt sämre än snittet i Sverige. Kommunen ville ha hjälp, eftersom alla vet att fysisk aktivitet, gemenskap och föreningsliv är en viktig del av lösningen. Vi vill inget hellre än att samarbeta i detta.

Ett par dagar tidigare hade föreningen fått besked att det blir för dyrt att bygga gymnastikhallen enligt den ursprungliga överenskomna utformningen. Kommunen vill nu minska budgeten med ca 5 miljoner kronor och hallen kommer enligt det nya förslaget bli ungefär lika stor som dagens hall, men betydligt sämre utformad.

Totalt handlar investeringen i en ny gymnastikhall om betydligt mindre än vad man för några år sedan satsade på en ny fantastisk fotbollsanläggning. Höganäs fotbollsklubb har färre medlemmar än gymnastikföreningen. De flesta medlemmar i fotbollsklubben är pojkar/killar. Inget fel i det och vi vill inte ställa föreningar mot varandra. Men det känns och verkar onekligen som kommunledningen gör precis det, som väljer att inte satsa lika mycket på tjejidrotter och den förening som har flest aktiva barn och ungdomar i kommunen.

När vi ska förklara detta för våra döttrar som trots åratal av tuff träning i en undermålig hall har tagit sig till toppen, i både svensk och europeisk truppgymnastik blir det lite svårt. Utöver all egen träning är de äldre gymnasterna även ledare för de många barngrupperna och förebilder för våra små gymnaster. Och de har länge sett fram emot en större, mer ändamålsenlig hall.

Varför vill inte Höganäs kommun satsa på dem? Vad ska vi svara?

11665572_1467332440226932_8273531711528598882_n.jpg

Genom att underteckna godkänner jag att Cecilia Backstad lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.

Vi offentliggör inte ditt telefonnummer på nätet.