Hjälp mig att hjälpa Meldin!

Vår elev och klasskompis Meldin ska utvisas från Sverige. I 13 år har han och hans familj bott och levt i Sverige och nu får de inte stanna kvar här längre. Meldin var bara 6 månader när han kom med sin mamma och pappa till Sverige. Sedan dess har han bott i Malmö, lärt sig svenska, skaffat vänner och anpassat sitt liv för att leva här. Men nu får han inte längre vara kvar utan ska utvisas till ett land där han inte har några minnen från, ett land där hans familj är hotade, som han inte har anknytning till och där han därmed inte kan känna sig trygg. Det är inte rättvist.

Socialdomstolarna, myndigheter, barnkonventionen, socialrätten och lagboken säger:

- Att barn har rätt till trygghet.

- Att barn har rätt att överleva.

- Att barn har rätt att få sin röst hörd.

Såhär skriver Meldin själv:

Jag är en kille som är 13 år och jag är uppväxt i Sverige. Jag och mina föräldrar har kämpat tillsammans i 13 år. Vi har sökt skydd här för det finns barnlagar, barns rättigheter och barnkonventionen. Jag vill inte lämna Sverige, jag vill inte förlora skolan och mina vänner. Jag är en bra elev och vän. Jag är utmärkt här. Jag har lärt mig att det finns lagar och regler för barn. Dessa regler och lagar gäller oavsett vilket land man kommer ifrån. Ingen ska behöva lämna sin hemstad om det kan ge ett bra liv och trygghet här. Jag vill inte lämna Sverige för jag är uppväxt här. Därför ber jag och mina föräldrar er goda personer om hjälp för att få stanna här. Vi har kämpat i 13 år för att få ett bra liv. Jag vill stanna här i Sverige.

Hälsningar

Meldin

Hjälp mig att hjälpa Meldin. Dela, sprid, skriv under namninsamlingen, be och manifestera så att Meldin kan få stanna och fortsätta leva sitt liv i Sverige.

Genom att underteckna godkänner jag att Nina Bergin lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.