Grannar mot sexköp och trafficking

Den 12 oktober 2020 uppmärksammades polisens insatser mot de bordellverksamheter som visas ha pågått i Skrapan och på andra platser i centrala Stockholm. Sedan nyheten kom ut har vi, en grupp studenter gått samman och vi är skarpt bestämda om att inte låta nyheten passera utan vidare uppmärksamhet.

Vi anser att vår tystnad som grannar och hyresägarnas bristande ställningstagande mot detta möjliggör sexköpen och exploatering av kvinnors kroppar, det handlar om grov organiserad brottslighet som pågår mitt bland oss och vi är många som inte vill eller tänker hålla tyst om detta.

Det här initiativet kommer från studenter som bor i Skrapan, Södermalm, som ägs av företaget Vasakronan och förvaltas av det multinationella företaget Savills. Vi vill med denna insamling visa att vi är många som är emot sexköp och kräver att Vasakronan, Savills och andra hyresägare och fastighetsförvaltare i Stockholm tar ställning mot människohandel och sexköp.

Vi vill också uppmana grannar att aktivt ta ställning mot trafficking och sexköp genom ökad grannsämja, huskurage och politisk mobilisering. Vi uppmanar till en vidare större belysning av problemet med sexköp i Sverige och vill starta diskussioner om strategier och handlingar som kan leda till att personer inte vill eller kan köpa sex.

Vår insats kan påverka detta, och Du behövs! Skriv på och dela gärna namninsamlingen med hashtaggen #GrannarMotSexköp - där kommer vi också att sprida mer information vår kampanj och tips på hur vi som grannar kan påverka detta.

Vår insats kan påverka detta, och Du behövs!

Tills vidare tackar vi för ditt bidrag och engagemang!
Grannar mot sexköp, Skrapan, Stockholm

OBS, tänk på att ni behöver godkänna er mail för att underskriften ska vara giltig.

Grannar mot sexköp- kontaktperson Alice Wästberg    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva på godkänner jag att Grannar mot sexköp- kontaktperson Alice Wästberg kan se all information jag lämnar i detta formulär.

Jag godkänner att informationen som jag anger på det här formuläret behandlas i följande syften: