Nej till lättmargarin i skolan

Quoted post

Lars-Ola

#18 Det är inte smör som är lösningen - #byttilleko

2014-01-28 13:52

Det här löser inget problem med att byta från margarin till "oekologisk" Bregott är ett skämt! Smör är en lika problematisk produkt, då svenska "oekologiska" kor äter väldigt mycket Brasilianskt sojafoder från regnskogen och nu planerar också Arla och LRF för att tillåta GMO-soja (genmodifierad). De tänker sig då kunna sälja en liter "oekologisk" mjölk 20 öre billigare än idag på det och ett paket smör blir förstås ännu billigare. Skamligt!!!

Det viktiga är alltså att bordsfettet är ekologiskt och eftersom Krav inte godkänner kemisk raffinering eller omestring, så faller argumenten för smöret. Lika starkt skäl är ju att om kommunen gladerligen skulle välja smör på smörgåsen istället, så för det följden att de feta gräddsåserna i maten tas bort för att de ska uppfylla lagstiftningen om en näringsriktig mat. Följden blir att förre kommer att äta skolmaten igen och de som inte äter kanske äter sig mätte på smörgåsar i bästa fall. Dessa får då en väldigt ensidig mat och kommer misslyckas i skolan och den ny lagstiftningen skulle också peka ut dessa beslutande politikerna som skyldiga till att barnen inte äter allsidig kost och misslyckas i skolan.

De feta mejeriprodukterna är redan idag en viktig del av maten för att den ska kunna lagas från grunden och vara omtyckt av barnen (i alla fall i skolorna i den kommunen där jag bor, men det är nog motsvarande i Karlstad), men man ska få i sig lagom mycket och även fleromättat fett och omättat fett.

Jag tycker det är jätteviktigt att många är så engagerade i vad barn äter, men det är viktigt att fokusera på att inte bara förändra, utan förändra till det bättre. Att se till att margarinet på smörgåsarna är ekologiskt och att använder t ex rapsolja i matlagningen. Det är viktigt att inte lightprodukter används (lättmjölk är inte en sådan) och att maten lagas från grunden är att råvarorna inte innehåller gifter som är kvar från produktionen.

Svar

Monique

#20 Re: Det är inte smör som är lösningen - #byttilleko

2014-01-28 14:35:58

#18: Lars-Ola - Det är inte smör som är lösningen - #byttilleko

Ekologiskt bregott vore givetvis optimalt! Ett självklart val anser jag!

Mats

#75 Re: Det är inte smör som är lösningen - #byttilleko

2014-01-29 10:58:15

#18: Lars-Ola - Det är inte smör som är lösningen - #byttilleko

Smör från oekologiska kossor är oändligt mycket bättre än ekologisk margarin som trots namnet knappas kan räknas som mat. Och rapsolja ska inte hettas upp, så den går bort i matlagning. Sen är förstås Ekologiskt smör från gräsbetande kossor bättre än Arlas smör. Jag brukar köpa COOP änglamark (Thise) smör.