Aldrig utan samtycke!

Kim

/ #10

2014-01-15 19:57

Folk är inte idioter som den här artikeln försöker visa att rätten är. Självklart finns det mycket mer till båda de här målen än vad som når ögat. Jag säjer inget om att dessa anklagade är skyldiga eller inte, utan jag menar bara att ska man ha en stark åsikt i dessa mål ska man veta vad man pratar om och inte bara gå på den information som kommer upp i media.
Sedan det här med att ”man måste upprepat gett sitt samtycke” tycker jag låter som ett bra lagförslag men det kommer ändå inte göra någon skillnad i många fall då faktiskt offret har gett sitt medgivande men sedan ångrar sig. Och då uppstår frågan: Finns det ett rimligt scenario där förövaren inte uppfattade dessa signaler? Och är svaret ja så är det inte en våldtäkt i lagens mening, och så tycker jag det ska vara. För finns det en chans att personen är oskyldig så ska rätten fri i den men att en oskyldig får aldrig, aldrig, bli dömd. Det här gäller för alla brott, snatteri till mord. Att sänka kraven för att lättare få anklagade våldtäktsmän dömda skulle resultera i just det att oskyldiga kommer få sitta i fängelse.
Statistiken som har lagts upp säjer ingenting om att justitie ministern har fel. 313 dömda av 4137 anklagade. De 3 824 är oskyldiga, ska behandlas som oskyldiga och så ska det förbli till motsatsen är bevisad. Våldtäckt är ett praktiskt taget omöjligt brott att bevisa därför att det inte enbart är en handling utan även ett medvetande. Har två människor sex den ena vill den andra inte men den vet inte om att denna andra inte vill så går det ju inte att döma den. Den trodde ju helt ärligt att denne bara hade sex. Det är dessa människor som inte får hamna i fängelse.
Det här om att offret står i centrum och får alla möjliga frågor.
Alla dessa frågor kan ställas enligt mig så länge det är för att försöka få fram trovärdigheten i offret, precis som man gör i andra brott, som misshandel eller mord. Sen står det ju inget om att samma frågor säkert ställdes till den anklagade förövaren.
Med den här texten ställer jag mig inte på någon sida i något enskilt mål av den anledning att jag vet för lite om dem, och jag skulle kunna tippa att ungefär de flesta av de som skrivigt på vet lika lite. Jag skriver det här för att försöka förmedla att det alltid finns mer än vad som syns och folk är inte idioter, det finns en anledning till att man beslutar något.
Tack för er tid: Kim