Stoppa försäljningen av KULTURHUSET i Järpen

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Stoppa försäljningen av KULTURHUSET i Järpen.


Gäst

#1

2012-02-17 17:12

Kulturhuset i Järpen ger många en plats att mötas, ställa ut och gå kurser. Vad händer med människor om kulturen inte ges plats i samhället??

Gäst

#2

2012-02-18 10:28

Kultur behöver en plats, en plattform där alla kan samlas och det är inte bara för utövarna. Kultur är ett tecken på samhällets hälsa.

Gäst

#3

2012-02-18 11:24

"Gamla Notvallsgården" hör till Järpens kulturmiljö, den kulturmiljö som kulturplanen från Länskulturen och den nationella planen vill värna. I Åre kommun var det också så. Nu plötsligt - utan att diskutera med berörda parte r- vill politiker frånhända sig allt ansvar. Detta hus bevarar gammal kultu och är historiskt intressant, men har dessutom  blivit så betydelsefullt genom flera års satsning på konstutställningar och konstutövning mm. Tack vare dessa utställningsmöjligheter har Åre kommun haft en stor mötesplats för kvalitetskonst, människor har engagerats och kommunen har gjort sina bra konstinköp.
En viktig konst och kulturfrämjande verksamhet tack vare oerhört många människors ideella engagemang. Är hälsa genom socialt liv och kulturella upplevelser plötsligt inte gångbart för dessa stora grupper av människor?


Gäst

#4

2012-02-20 10:17

vilket vansinne att sälja ett väl fungerande kulturhus, när många andra kommunder i närheten skriker efter ett kulturhus

Gäst

#5

2012-02-20 20:30

Som konstnär har jag haft nöjet och förmånen att ställa ut på Kulturhuset. Jag fäste mig framförallt för den underbara kulturmiljön och för det fantastiska ideella arbete som konstföreningen ställde upp med, och som värmde mig och de besökare som tittade på min utställningen.

Jag lever också i en turistkommun, där man också som i Åre tror att det viktigaste i Livet är turisternas penningar. Men glömmer man sin historia och glömmer man sin kultur, då är "man bara en skit" som någon i en barnbok så riktigt påpekade! Thord Vaktnäs.

Gäst

#6

2012-02-22 13:02

Vi måste ha ställen att träffas på. Leve kulturen!

Gäst

#7

2012-02-22 13:17

Kulturhuset behövs som motvikt mot all trist utveckling t ex bordelliknande verksamhet i en gammal fin byggnad.
Vi måste stå emot och uttrycka oss jämt och överallt.

Gäst

#8

2012-02-22 22:38

... vi måste med all vår styrka beskydda glädjens lilla snigel som uppfyller vår vardag än."
Leif
Gäst

#9 Kulturhuset

2012-02-23 13:05

Viktigt att kulturhuset blir kvar i kommunens ägo. Lokalen som sådan är utmärkt för utställningsverksamhet,ger överblick och intim karaktär på samma gång.Och används flitigt för kulturell verksamhet.
Kulturhuset har dessutom inga alternativ; var finns f.ö. offentliga lokaler för just utställningar? Lokalen är kongenial då det dessutom är ett k-hus som ger karaktär åt platsen.


Gäst

#10 Kulturhuset

2012-03-08 00:25

Var ska järpenbor få se alla dessa fantastiska konstverk som visats där under alla år?
Vi måste ha huset kvar!
Jan

#11

2012-07-21 19:41

Oj, sent att upptäcka att detta är på gång.
Hoppas att ni fixar ett fortsatt liv för kulturhuset!