Rädda Klubbis!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Rädda Klubbis!.


Gäst

#1

2016-09-29 07:26

Det är snart 50 år sedan jag gick ut Teknis (1967) och jah minns med värme alla trevliga stunder på Klubbis och den oas det var. En tradition väl värd att värna.

Gäst

#2

2016-09-29 07:34

För Klubbis har alltid legat där det ligger nu och att flytta det skulle vara en skam för skolan.

Gäst

#3

2016-09-29 08:11

Fin långvarig tradition som skall bevaras!

Gäst

#4

2016-09-29 08:30

Varför har varje gymnasiechef som jobb att förstöra elevkåren?

Hur många gymnasiechefer har förlorat mot elevkåren?

Inte bättre att samarbeta med elevkåren och ha roligt på jobbet istället? jävla PK samhälle.

-

#5

2016-09-29 08:35

Många gamla teknister vet inte vad/hur klubbis och teknis traditioner är på skolan idag. Kan med gott samvete säga att dagens teknister förstör de gamla traditionerna, se bara på kortegen, den blir sämre för varje år då eleverna prioriterar droger och sprit före skolans traditioner. Alla bara håller i en text de har skrivit. Skam. 

Besviken på #5, om hen är teknist.

#6 Re:

2016-09-29 08:49

#5: - -  

 Ett befängt försökt till att trycka ned dagens generationer. Kan ärligt talat säga att droger är betraktat på samma sätt som det var för 50 år sedan, och sprit har alltid förekommit. Att påstå att de förstör traditionerna är sorligt, den enda anledningen till att traditionerna finns kvar är tack vare eleverna - bara för att det inte ser ut på samma sätt som det gjorde när Du var ung betyder nödvändigtvis inte att det är dåligt. Har Du varit i lokalerna de senaste åren? Läst vårflamman? Om man vill förändra något får man gärna göra ett krafttag själv - undervisa istället för att kritisera. Särskilt när kritiken knappast är bildande. Skäms på dig, din omogna individ. 

Denna post har tagits bort av ansvarig för petitionen (Visa detaljer)

2016-09-29 09:19



Gäst

#8

2016-09-29 09:21

Jag skrev under namninsamlingen att föreningslivet på Teknis fick mig att utvecklas på ett sätt som en vanlig skolgång inte kan erbjuda. Chansen att arbeta i en tätt sammansatt grupp mot ett gemensamt mål under en längre tid än ett vanligt skolarbete har hjälp mig både i efterkommande studier och jobb. Denna chans, som är otroligt ovanlig för en gymnasieskola, är något som skolledningen inte skall ta lätt på utan snarare försöka hjälpa. Att flytta föreningarnas kärna (klubbis och redax med omkringliggande lokaler) är ett steg i fel riktning och sänder helt fel budskap till de engagerade elever som lägger en stor del av sin fritid på att få Sven Ericssongymnasiet till en roligare plats.

Gäst

#9

2016-09-29 09:21

Då jag är gamal elev på teknis men kanske inte var så mycket i klubbis så vet jag hur viktigt och roligt många andra hade där.

Gäst

#10

2016-09-29 09:23

Klubbis spelar en stor roll för elevernas sammanhållning och lägger grunden för att trivas på skolan.

Gäst

#11 Re: Re:

2016-09-29 09:45

#6: Besviken på #5, om hen är teknist. - Re:  

 HA. jag är ung! Gick ut för ett par år sen, har många teknister i familjen. Vet mycket väl hur teknis en gång var, kan dock inte säga att allt ligger i elevernas fel. Som ni själva har sagt, eller andra, så ligger grunden mycket i hur skolans ledning har brustit i samarbetet med de olika föreningar. De som är en del av ledningen på den olika föreningarna är ju sällan de oansvariga, men man ser och hör hur varje år suckar treorna besviket på hur främst ettor skapar trubbel för traditioner (syftar mest på kortegen). Det ligger ju ett tryck på unga idag att passa in, vilket oftast resulterar i lite negativa situationer. Jag ber om ursäkt för min hård kommentar, jag skrev trots allt under namninsamlingen för att klubbis är teknis. Vore befängt att ta bort något som är ELEVERNAS. Utan klubbis, ingen teknis. 


+ till att du använde hen

++ till att ni fräscha upp klubbis.


Gäst

#12

2016-09-29 10:00

Låt Teknis traditioner va kvar. Länge lefve Teknis ty wi äro bäst

Löjrom

#13 Re: Re: Re:

2016-09-29 10:45

#11: - Re: Re:  

 Hej, du, unga hen som gick ut för ett "par år sedan." 

Sammarbetet mellan ledning och föreningar (elevkåren i synnerhet) har varit bra. Den föregående gymnasiechefen Maria och kåren hade ett ypperligt samarbete och förstod varandra bra. Att samarbetet inte funkar så bra när elevernas föreningsliv trycks tillbaka in i ett hörn eller försöker raderas ut, det är inte så konstigt.

Men vad pratar du om är frågan? Det Du håller på att skriva om har ingenting med att göra om föreningslokalernas vara eller icke-vara. 

Det borde än mer vara solklart efter upprustningen att klubbis det skulle fortsatt vara i elevernas ägo och således fortsätta var en superbra mötesplats för elever.

Håll dig/er till ämnet #5 & #11!

/x-elevkårsstyrelsemedlem


Gäst

#14

2016-09-29 10:59

Rädda Klubbis

Gäst

#15

2016-09-29 11:49

gymnasiechefens lokaler kanske skall göras om till soprum istället


Gäst

#16

2016-09-29 12:49

Det va röligt

Gäst

#17

2016-09-29 16:09

Upp till kamp mot traditionslösheten!

Gäst

#18

2016-09-29 19:37

Eleverna vid Tekniska Elementarskolan i Borås hade under läsåret 1924-25 flera samtal med Rektor Ivar Nordenskjöld. I oktober månad 1925 beslutade Rektor Nordenskjöld att elevkåren skulle få en egen Klubblokal på skolan. Från början var lokalen på vinden. Därefter i gamla vaktmästarbostaden i skolan och sedan 1974 har nuvarande Klubbis i källaren funnits.

Gäst

#19

2016-09-29 21:08

För att den stämning i de lokalerna har burit alla teknologers trivsel genom åren, det var vårt utrymme på skolan där vi kunde umgås, tycka och diskutera fritt - utan att skolan lade sig i vad som sades. Jag själv minns detta som en frihet under ansvar, dvs vi teknologer fick själva förvalta detta så länge allt sköttes klanderfritt. Så tycker jag att skolan ska fostra sina elever även framledes! Att skriva om en regelbok går fort, kultur ärvs genom generationer. Det är inte fel att förändra men det måste ske med respekt! Själv var jag elev mellan 77-81, trivdes oerhört bra och har vänner kvar för resten av livet!

Gäst

#20

2016-09-29 21:57

Genom Elevkåren Teknis har jag fått ett stort kontaktnät. Klubbis är en central del av kårens verksamhet som samlingspunkt. Jag gick på Teknis när sekretariatet flyttade ner till Klubbis. Klubbis är den givna samlingsplatsen. Gymnasiechefen vet nog inte vad hon har startat och vilka konsekvenser det kan få. Klubbis skall vara kvar!
34#

#21

2016-09-29 23:29

Gymnasiechefen kan ta och köra upp någon i röven, aldrig att idioten byter min sovplats, min filmsal, musik hörna på mina håltimmar sätter någon annan jävla sal vid toaletterna jag kan sitta skita på i lugn och ro... Förstör något som är bra och alla på skolan respekterar. Detta är en plats som har varit helt perfekt under åren jag har gått där. En plats där man kan lärakänna andra människor och tillochmed en plats där man kan vara ifred. 

Jag tror fan inte det hade varit sammasak och man byter plats på klubbis, det har alltid varit så och jag tycker att man ska inte förstöra en tradition bara för att gymnasiechefen vill sätta någon annan sal där.


Ni som går på teknis kan alltid hojta till när ni ser mig sovandes på klubbis! :)

MVH: Nu varande elev på skolan. 


Gäst

#22

2016-09-29 23:43

Kärlek till klubbis
Torsten

#23

2016-09-30 13:00

Jag tycker om klubbis. En gång knulla jag där

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2016-09-30 13:02



Gäst

#25

2016-10-01 13:44

Som teknis alumn så tänker jag stödja kåren i denna fråga.