Bevara Y-tåget / Säilyttäkää Y-juna

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Bevara Y-tåget / Säilyttäkää Y-juna.


Gäst

#51

2015-09-23 04:31

Vi måste ha goda förbindelser i västnyland om vi ska kunna locka hit nya invånare. Bussar är inte ett alternativ!

Gäst

#52

2015-09-23 05:03

Det är viktigt att tågbörbindelser fortsätter och byggs ut mera till förorterna av huvudstadsregionen.

Gäst

#53

2015-09-23 05:15

Jobbar i Alberga

Gäst

#54

2015-09-23 06:10

Jag använder y-tåget dagligen

Gäst

#55

2015-09-23 06:24

Ei ole todellista - rantaradan (Kirkkonummi-Espoo-Helsinki) junat ovat jo nyt monesti aivan tupaten täynnä. Y-juna on helpottanut meidän muualla kuin Leppävaarassa elävien kulkemista (Lepuskiinhan menee se -juna) koska Kirkkonummelta pendelöivät kulkevat osittain sillä Espoossa pysähtyvän U-junan sijasta.
Eilen tulin töistä Helsingistä klo 17.07 lähtevällä junalla. 5 minuuttia ennen lähtöä siellä olivat jo käytävätkin täynnä.
Anne Bernerillä ei ilmeisesti ole mitään käsitystä siitä, kuinka työssä käyvät ihmiset kulkevat ja kuinka paljon meitä on.

Gäst

#56

2015-09-23 06:48

Har själv använt denna från Karis till Helsingfors och vv.
Anser att en bussförbindelse inte tjänar heller lätt handikappade tex. rullstolsbundna personer. Många människor använder även tåget vid besök av sjukhusvistelser intill Hfors.

Gäst

#57

2015-09-23 07:10

Bevara pendelmöjligheten. Så viktigt för Sjundeå och Ingå!

Gäst

#58

2015-09-23 07:29

Grannkommunernas utveckling i framtiden är beroende av goda kommunikationer

Gäst

#59

2015-09-23 07:44

Järjetöntä lakkauttaa vuoroja, kun niitä on kyllä vähän.

Gäst

#60

2015-09-23 07:53

Tågtrafiken borde utvecklas istället för att avvecklas. Trängseln på landsvägarna ökar hela tiden och tåget är ett snabbt, kostnadseffektivt och tryggt färdmedel, dessutom betydligt mer ekologiskt än personbilar. Varför går utvecklingen Finland ofta käpprätt åt annat håll än i den övriga civiliserade världen?

Gäst

#61

2015-09-23 08:20

Om ett monopolbolag inte klarar av att hålla igång en välanvänd rutt så verkar det som om någonting är på tok i organisationsstrukturen.

Gäst

#62

2015-09-23 08:39

Staten kan inte samtidigt förutsätta att huvudstadens kranskommuner bygger mera bostader för att underlätta inflyttningen och dra mattan undan för kommunerna genom att dra in på en utsläppsfri kommunikation.

Gäst

#63

2015-09-23 08:41

Det här tåget är viktigt för mindrebemedlade som inte har råd att slita på vägarna och förorsaka olyckor.

Gäst

#64

2015-09-23 09:22

Att dra in Y-tåget skulle leda till att utvecklingen i Västra Nyland skulle stoppas. Vi behöver goda förbindelser med huvudstadsregionen och både pendlande arbetare och skolelever är beroende av Y-tågen

Gäst

#65

2015-09-23 09:37

Bor i Karis. Reser nästan varje dag med dessa fantastiska Y-tåg till min skola, Prakticum i Helsingfors.

Gäst

#66

2015-09-23 10:27

För att min dotter bor i Sjundeå,de har möjlihet att ha bara en bil .Mannen jobbar i Kyrkslätt o min dotter i esbo,så hennes man kommer int på jobb.Vad är det riktigt tänkt,att alla i Sjundeå är förmögna o har möjlighet till två bilar,så inga allmänna fordon behövs.Allas plånböcker är inte så tjocka som beslutfattarnas.Ingenmöjlighet att komma till H:fors.Fundera en gång till!!!!!!

Gäst

#67

2015-09-23 10:46

Päivittäinen työmatka aika pitenee vähintään 30 min. Lisäksi lapsieni koulutus mahdollisuudet kapenevat olemattomiin. Koska kunnollisia kulkuyhteyksiä ei ole.

Gäst

#68

2015-09-23 10:58

En överlevnadsfråga för Sjundeå och Västnyland

Gäst

#69

2015-09-23 10:58

Våra barnbarn har släkt i Ingå.
Vi åker varje år till Kyrkslätt och Ekenäs.

Gäst

#70

2015-09-23 11:15


Arbetskamrater som regelbundet använt Y-tåget till Helsingfors

Gäst

#71

2015-09-23 11:39

Verkligen dumt att avskaffa tågförbindelse för orter som ligger intill färdig tågbana och som redan utväcklats på grund av detta o fortfar att göra det.
Mycket miljövänligare än att främja privat bil-trafik

Gäst

#72

2015-09-23 12:38

För mig är Y-tåget det enklaste sättet att ta mig från Esbo centrum till Ingå och sommarstugan där. Besöker också ofta Karis från Esbo.

Gäst

#73

2015-09-23 12:41

Jag pendlar  till mitt deltidsjobb i Sjundeå och släktens sommarstuga, från Helsingfors, 2 gånger i veckan och vill inte bli tvungen att efter 27.3 cykla från Kyrkslätt varje gång eftersom det blir för tungt, och jag har varken råd eller lust att skaffa körkort och bil. Mina släktingar bor även i Sjundeå och jag vill kunna komma och hälsa på dem enkelt även via kollektivtrafik och på cykel. En kommun enbart 50km från Helsingfors hör till pendlingsområdet och måste ha en fungerande , billig och snabb tågförbindelse precis som nu, även i fortsättningen!


Gäst

#74

2015-09-23 13:34

västra nylands kommunikationer är annors redan superbegränsade

Gäst

#75

2015-09-23 13:35

tåg behövs