Förbjud Alfakloralos som finns i musgift ☠!!

• Många med mej har fått sina katter och hundar förgiftade /avlidna  efter att de ätit möss eller fått i sig musgift som innehåller ämnet ALFAKLORALOS.

Skrivet av en veterinär : //Alfakloralos har en mycket snabb effekt, möss som äter av giftet blir påverkade inom några-30 minuter. Giftet gör att ämnesomsättning och kroppstemperatur snabbt sänks varpå djuret blir medvetslöst och dör av nedkylningen av kroppen. De symptom vi sett hos katter som kommit till oss är nedsatt medvetandegrad eller medvetslöshet, väldigt låg kroppstemperatur, ljud- och ljuskänslighet, vinglighet och ibland kramper. Till skillnad från warfariner finns inget motgift mot alfakloralos, utan husdjur som kommer till oss kan bara behandlas understödjande med värme, dropp, syrgas och eventuellt kramplösande tills giftet har brutits ner och gått ur kroppen. De flesta katterna som kommit in i tid har överlevt och blivit helt återställda efter 1-2 dygns behandling. Musgiftet säljs bland annat under namnen Black Pearl, Kobra Rax och Muridax och är sedan 2013 tillåtet för alla att köpa och använda, det ska dock endast användas inomhus i betesstationer. Om en större mus ätit mycket gift skulle den teoretiskt kunna orsaka förgiftning hos en katt som äter den, men i regel krävs större doser och att katten äter direkt av giftet själv."//

• Detta måste få ett stopp !!! Vi vill inte förlora våra pälsklingar eller betala veterinärvård för tiotusentals kronor.. Tänk på att försäkra era djur, vi fick veterinärskostnader på 33 000 kr för 3 dygn för en katt , tack o lov att vi hade försäkring. Jag vet att många tycker att man ska ha innekatter, men bor man på landet tycker iallafall jag att katterna ska kunna vara ute och jaga möss utan att riskera att bli förgiftade av detta 😿 Detta är tydligen godkänt i EU, så det krävs nog att vi hjälps åt för att få ett stopp på detta.