Behåll linje 100 Falsterbo-Malmö

Den plan som nu ligger kommer innebära följande negativa konsekvenser
  • Sämre anknytning: Många i Falsterbo och norra Skanör kommer bli av med direktbuss till Malmö. Antingen får man byta från linje 300 på Haga eller Skanörs C eller så får man börja pendla dit.

• Boende- och natur: En ny större station med flera pendlarparkeringar vid Haga-rondellen kommer skapa stora störningar för grannarna. Den kommer även radera ut en av våra viktigaste viltpassager och göra den lummiga och naturliga entrén till Skanör-Falsterbo mer stadslik. Busstrafik på Nyvångsvägen med husen nära inpå kommer ge grannarna helt nya negativa villkor.

• Trafiksäkerhet för barnen: Den nya linjen ska stanna på Haga för att sedan gå rakt ner på Malmövägen och vidare till Skanör C. Därefter rakt upp på Nyvångsvägen. Båda vägarna är frekvent använda av skolbarn och barn på väg till idrott tex. Att börja låta tunga bussar i 60-70 km/tim (givet att vi fortsätter ha större hastighetsöverträdelser från Skånetrafiken, vilket många pendlare vittnar om i namninsamlingen) trafikera dessa sträckor är direkt ansvarslöst. Inga beslutade och budgeterade planer finns på att trafiksäkra vägarna ytterligare.

• Tidsvinst? Enligt Skånetrafikens kommunikatör på samrådsmötet i Skanör den 3 mars så kommer det inte bli någon större tidsvinst. inte förrän både väg 100 och E6 är ombyggda. Man vill locka med bekvämare hållplatser och bussar. Uppdatering: Skånetrafiken återvände sedan och sa att det ska bli ca 7 min tidsvinst från Skanör C. Denna tiden inhämtas dels i Skanör pga att man hoppar över ett antal hållplatser men även i Höllviken genom att bussen inte ska gå in i byn. Priset för dessa 7 min är så klart att alla andra får byta buss eller cykla/köra bil till hållplatsen framöver.
Vi menar att en alternativ plan och sträckning undviker alla negativa konsekvenser och bussresan kan gå lika snabbt och vara lika bekväm.

Förslag: Genom att anlägga en ny hållplats på Björkhaga, vid den större P-platsen istället för på Haga, samt låta varannan buss under rusningstrafik gå på var sitt håll från Malmö så undviker man att bussarna hamnar bakom varandra och därmed invänta den andre. Detta är den största orsaken till att Skånetrafiken inte klarar av att utöka linje 100 idag (Samrådsmötet 3 mars). Denna nya plan kan även möjliggöra att man hoppar över hållplatser i början vilket sparar tid. En framtida Superbuss kan trafikera Björkhaga-Strandbaden och med det behöver den inte prångla sig in i Skanör. Detta kan man införa när motorvägarna är anpassade. Med detta förslag kan man utnyttja den mer isolerade P-platsen vid Björkhaga som pendlarparkering och därmed spara naturen och boendemiljön på Haga. Strandbaden har redan en stor parkering som blir perfekt som pendlarparkering.

Genom att skriva under godkänner jag att Daniel Johnsson överlämnar min underskrift till dem som har makt över frågan.