Behåll fältgruppen i Umeå 2019

Umeå kommun har tagit upp som förslag igen angående fältgruppen, denna gång handlar de om att minska fältgruppen med 2 tjänster vilket gör att de får jobba ännu hårdare samt ej hinner hjälpa alla. Sist detta hände så lyckades vi alla att ha kvar fältgruppen. Vi måste ha namninsamling igen för att bevisa att vi menar allvar. Detta får ej hända eller minskas!!

Texten ifrån förra insamlingen som fick 1090 st underskrifter!

''Gruppen som finns närvarande för ungdomar i Umeå under stökiga kvällar hotas av sparkrav. Kommunen måste spara pengar och ett av sparförslagen innebär att Fältgruppen minskas rejält. ''
Detta läste jag i VK och även såg i ett inslag på VK100 (https://www.youtube.com/watch?v=f_GV6JcQZO8)

Detta tycker jag är så fruktansvärt och är någonting jag tar riktigt hårt på.

Jag själv som 14-15 år har varit mycket ute om kvällarna runt omkring i stan och olika områden i Umeå, och snabbt kom jag i kontakt med fältgruppen. Det var ingenting som jag visste vad det var, men såg snabbt att många i mitt umgänge hälsade glatt när fältgruppen kom insvängande och sa hej där vi umgicks. Ju mer och mer jag var ute omkring i stan om nätterna stötte jag på dem mer och mer och det var alltid med ett trevligt bemötande. Vi satt ofta omkring på donken och frasses och levde rövare och pratade om kvällens bravader som då fältarna kanske uppmärksammade eller hörde. Så sedan när vi satt där på Nydala och tjuvdrack och lattjade så kikade dom alltid förbi. Likadär, ingen som skällde på oss eller drog med oss hem, utan hållde koll på oss och såg till så att allting gick bra. Ingen sprang, ingen flydde, utan vi alla bara umgicks. Det kunde även vara så att vi ringde fältarna ibland när en fest spårat ut bara för att be om hjälp, och då var dom alltid där för oss. Aldrig skulle jag nog kunna tänka tanken att ringa polisen eller fråga polisen om hjälp, för det kändes inte lätt. Där var det att allting skulle vara rätt eller fel.

Men med fältarna var det aldrig så. De förstod att vi tonåringar alltid skulle få tag i alkohol och tobak ändå, och istället för att då stå för rätt eller fel, så såg dom till att vi aldrig kom till skada.

Det var en halloween jag och mina vänner hade festat i stan och vi hade lämnat festen för en av oss mådde dåligt. Jag ringde då Barbro ifrån fältgruppen och frågade om hjälp för jag då inte vågade ringa hem. Jag hade ju själv druckit men ville ju verkligen hem och kunna ta mig hem och inte väcka någon. Så då kom hon med bilen och skjutsade hem oss utan problem. Och det är det fältgruppen gör. De ställer upp för oss ungdomar som växer upp och går in i tonårslivet och allt det som hör till. Vi som har haft det jobbigt hemma har kunna umgåtts med våra vänner men ändå ha någon att prata med när det ändå behövs. Jag själv har fått så mycket hjälp när jag inte känt mig trygg eller behövt hjälp, på deras arbetstid men ändå på fritiden. Vissa har ej föräldrar som kan hålla koll på dem hela tiden eller hämta dem om de blir för fulla på en fest. Vissa vågar inte ringa hem och dricker istället för mycket. Har man en vän som hamnat i fel spår men ingen att prata med, så är fältgruppen de som stället upp och ser till att allting blir rätt. Man behöver bara rådfråga och få hjälp utan konsekvenser av fältgruppen. Man behöver aldrig vara rädd för fältgruppen.

Jag blir varm i kroppen när jag ser fältgruppen i stan i dagsläget. Att se att under alla år de hjälpt mig och mina vänner och ovänner, men även den skillnaden de gjort för mig att de fortfarande gör det jobb de gör bäst. Finnas där för oss ungdomar. Gör oss trygga och ser till att vi får vara tonåringar men ändå att vi klarar oss.

Utan fältgruppen skulle jag nog inte stå där jag är idag. Jag vågar faktiskt inte ens svara på vart. Utan fältgruppen skulle vi inte ha någon som håller lite extra koll på tonåringarna här i Umeå. Vad skulle kunna hända? En person vågar ej ringa hem efter en fest och har ingen den vågar ringa och det är kallt ute? Man kan frysa ihjäl. Någon är orolig över en kompis men vågar ej ringa polisen och inte prata med någon annan vuxen? Ens kompis liv kan oxå försvinna.

Det finns inte ens en tanke i hela världen att minska fältgruppen på en tredjedel. Snälla öka fältgruppen istället så att det uppmärksammas och blir större. Vem ska annars informera och bjuda in föräldrar som kanske inte har tid och koll på sina barn om vad som händer i Umeå bland tonåringar nu för tiden? Vem ska annars hålla koll på tonåringarna i stan? Vem ska annars sysselsätta tonåringarna här i Umeå och lära dem och bjuda in dem till aktiviteter? Vem ska annars tonåringar och vi ungdomar vända oss till när vi har det tufft men vet ej vem vi ska prata med? Vi har inte ens så mycket gratis ställlen för ungdomar och tonåringar att vara på nu för tiden och alla aktiviteter jag varit på som inte varit för dyra slantar har varit med fältgruppen och de dom organiserat. Utan fältgruppen så skulle Umeå's ungdomar hamna i botten, och det säger jag med handen på hjärtat ifrån min upplevelse.

Så det jag vill säga är att om ni vill att Fältgruppen ska finnas kvar här i Umeå så SKRIV UNDER denna namninsamling för att minska fältgruppen är inte ett alternativ. Jag skulle hellre vilja att den ska öka.

FÄLTGRUPPEN STÅR FÖR TRYGGHETEN BLAND TONÅRINGAR OCH UNGDOMAR I UMEÅ

''Fältgruppen i Umeå finns där ungdomarna finns: på stan, i skolor, på fritidsgårdar, på dansgolv och på internet. Vårt uppdrag är att vara ett vuxenstöd för ungdomar i deras egna miljöer.

Vi riktar oss till alla ungdomar, men har fokus på ungdomar i riskzon, det vill säga de ungdomar som vistas i miljöer eller sammanhang där det förekommer missbruk, kriminalitet eller annat normbrytande beteende.

Fältgruppen arbetar även aktivt med föräldrakontakter och övriga samarbetspartner

Genom att underteckna godkänner jag att Saga Åkerlund lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.