Barn med autism skall få det stöd de behöver!

Namninsamling för Ung Autism

ung_autims1.jpg

Barn med autism ska få det stöd de behöver!

Den ideella föreningen Ung Autism är en mötesplats för föräldrar till barn med autism. Vi tror på alla barns rätt till utveckling därför erbjuder vi kostnadsfritt professionellt stöd till föräldrar och barn.

Tusentals barn i Sverige lever med utmaningar relaterade till autism. En del av dem har redan en diagnos, andra inte. En autismdiagnos innebär att barnet har en funktionsnedsättning kopplat till socialt samspel, kommunikation, språk och beteende. Svårigheterna kan bland annat leda till att barnet hamnar utanför leken med jämnåriga. Det gör att de inte lär sig dessa viktiga färdigheter som barn tränar genom lek. Det finns metoder för att effektivt och lustfyllt träna detta. Samtidigt vittnar många föräldrar om bristfälligt eller helt uteblivet stöd från kommuner och landsting samt att det beror på resurs- och/eller kompetensbrist.

Ung Autism vill och kan:

hjälpa föräldrar runt om i Sverige att organisera sig i lokala grupper för att kunna stötta varandra.
erbjuda föräldrarna kostnadsfritt professionellt stöd kring barnets utveckling.

För att täcka våra kostnader söker vi medel från stiftelser och fonder. Skriv på vår namninsamling för att stärka våra ansökningar och för att visa att det är fler än vi som tycker att det här är viktigt och behövs. Alla ska få det stöd de behöver!

Johanna Ellström, Orförande Ung Autism    Kontakta namninsamlingens skapare

Din e-postadress kommer inte att publiceras på vår webbplats. Insamlingens upphovsman kommer dock att se alla upplysningar du lämnar på detta formulär.