Ändra coronastrategin och rädda liv

I Aktuellt den 29 april sa två oberoende experter att med nuvarande utveckling kommer 10-20.000 människor i Sverige att dö i covid-19. Folkhälsomyndigheten sa inte emot. Det kan bli många fler döda. Det är många människoliv och det kan drabba dig eller någon som står dig nära.

Vad är då alternativet? Andra länder har tryckt ner smittspridningen och antalet nya fall och dödsfall minskar. Folkhälsomyndigheten säger att det innebär att skjuta problemen framför sig. Men andra länder använder smittspårning för att stoppa nya utbrott: Testa alla med symptom, smittspåra för att hitta nära kontakter, isolera dem tills inkubationstiden är över. På så sätt bryter man smittspridningskedjorna och stoppar spridningen. Detta är vad WHO rekommenderar. Norge, Danmark, Finland och Island gör det nu eller planerar att göra det. Det samma gäller de flesta länder i Europa. Tyskland, Österrike, Schweiz, Irland, Belgien, Frankrike är några exempel.

Österrike är ett land som har kommit långt. De stängde ner landet i en månad och öppnar nu upp gradvis. De testar alla med symptom och smittspårar. Dessutom testar de all sjukvårdspersonal var 3-5 dag även om de inte har symptom. De ska nu testa all personal och boende på äldreboenden och i nästa steg butikspersonal. De säger att antalet nya fall minskar stadigt och därför kan de testa fler och fler även utan symptom.

Sverige har chans att rädda livet på många människor om vi bara vill. Om vi kan fördröja smittspridningen finns det chans att ett vaccin hinner tas fram. Varje sjukdomsfall som kan flyttas framåt i tid innebär ökad chans att få bättre behandling och mindre risk för behov av långvarig rehabilitering. Vi skulle också få mer tid att införa skyddsåtgärder i äldreomsorgen och för andra riskgrupper.

Ett praktiskt förslag är att införa strikta restriktioner under en tid för att avbryta en stor del av smittspridningen samt börja testa alla med symptom och smittspåra. Genom att minimera nära kontakter blir dessutom smittspårning mer hanterbart. Även senare måste vi hålla avstånd till andra och använda munskydd precis som många andra länder gör.

Andra länder har visat att det är möjligt. Även om det skulle vara omöjligt och vi bara kan fördröja att en stor del av oss smittas så är valet för de allra flesta enkelt: det är bättre att dö om ett halvår än nu.

Genom att underteckna godkänner jag att Eva Lindberg lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.