Ändra inte buss 54 nuvarande linjesträckning

Avslutat namninsamlingen

2024-01-06 06:46:41

Hej!

Denna är inskickad till registraturen i trafiknämnden i Stockholm.
Samtliga politiker i nämnden har även fått ett personligt mail om denna namninsamling.
Vi har bla fått svar nedanstående svar från trafikregionrådet

Tack för ditt mejl. Jag har fått många mejl om förändringarna i busstrafiken i Stockholms innerstad inklusive om buss 54 och dess nya föreslagna linjedragning. Jag har stor förståelse för att den här sortens omfattande förändringar kommer att upplevas som försämringar, men vill i mitt svar till dig försöka att ge bakgrunden till varför de här förändringarna föreslås. Den här länken leder till remissen i sin helhet där du kan se förändringarna: https://www.mynewsdesk.com/se/sl/documents/remiss-infoer-trafikfoeraendringar-stockholms-innerstad-och-lidingoe-punkt-pdf-436814. Med några få undantag är förändringarna planerade på ett sätt där sträckorna på busslinjerna som läggs ner täcks in av andra bussar som får ny linjedragning.

För att ge kontexten till dessa förändringar: som du säkert hört befinner sig Region Stockholm som ansvarar för kollektivtrafiken i länet i ett enormt tufft ekonomiskt läge, där vi behöver prioritera. Samtidigt har du kanske också hört att resandet med buss i centrala Stockholm har minskat med 30% sedan 2019. Trots att vi kört samma tidtabell som innan pandemin i två år är det tydligt för oss att resandet i centrala Stockholm förändrats i grunden, de resenärer som bytt bussen mot cykel eller gång kommer inte tillbaka. Det är då nödvändigt för SL att anpassa trafiken för att omfördela resurser till sträckor där vi har fler resenärer och där det inte finns några andra alternativa resvägar.

Situationen hade dock inte behövt se ut såhär. Under pandemiåren tog den dåvarande regeringen med stöd av partierna i Januariavtalet ansvar och sköt till extra medel för att kommuner och regioner skulle klara sig igenom krisen. Inte minst fick kollektivtrafiken ett riktat stöd för att inte drastiskt behöva dra ner på trafiken när färre reste. Samma sak hade varit motiverat, ja till och med nödvändigt, i det nuvarande läget. Inte minst hade vi hoppats att de statsråd, som pekat kollektivtrafiken som en central del i klimatomställningen, skulle säkerställa statligt stöd till just kollektivtrafiken. Denna sorts stöd har regeringar i flera andra europeiska länder avsatt för kollektivtrafiken som ju drabbats av nya resmönster efter pandemin globalt. I Sverige har vi istället en regering som lägger miljardbelopp på billigare bensin och diesel.

I Region Stockholm höjer vi skatten och biljettpriserna för SL, men detta räcker inte för att täcka upp de stora underskotten. Det känns såklart inte bra för mig som miljöpartist att vara med och minska kollektivtrafikutbudet i Stockholm, men vi befinner oss i en nationell välfärdskris, och utan politiskt ledarskap från landets regering har vi ett otroligt begränsat utrymme att fortsätta köra samma kollektivtrafik som innan pandemin.

Den förändring vi föreslår i trafiken får såklart påverkan på många resenärer, men det är i största möjliga utsträckning utformat för att ge en fungerande helhet som är anpassad till hur folk reser efter pandemin. Därför justerar vi tidtabeller och i vissa fall också linjedragningar för bussarna i innerstan. Det är i sammanhanget viktigt att poängtera att vi gjort justeringar i hela länets busstrafik givet förändrat resande, men de stora förändringarna i busstrafiken behöver ske i centrala Stockholm eftersom det är här vi tappat flest resenärer och också här vi har fler alternativa färdmedel, inte minst via tunnelbanan.

För mig och Mittenkoalitionen har det varit centralt att vi hittar en lösning där vi anpassar utbudet efter nya resmönster, men att vi samtidigt undviker en ond spiral där justeringarna i sig minskar resandet ännu mer. Jag hoppas och tror att den lösning våra trafikplanerare presenterar lyckas med den balansen, och det är såklart något vi kommer följa upp.

Jag hoppas detta gav lite mer inblick i varför vi lägger fram det här förslaget. Jag har stor förståelse för att den här sortens omfattande förändringar kommer att upplevas som försämringar, men vill vara tydlig med att min och Mittenkoalitionens ambition har varit att göra förändringar som får så liten påverkan som möjligt. Givet det enormt ansträngda ekonomiska läget är vi dock nödgade att göra anpassningar. I nuläget är detta ett förslag som kan komma att ändras beroende på synpunkter och information som kommer in från remissinstanserna (kommunerna som berörs). Det slutgiltiga förslaget kommer att presenteras i början av nästa år. Tack för att du tog dig tid att skriva till mig.

Med vänlig hälsning,
Anton Fendert
Trafikregionråd

Genom

Linna Fredström
Regionrådssekreterare

Carina Landberg

Svar från några politiker samt tjänstemän

2023-12-20 12:39:34

Hej!

vi är nu 949 st som skrivit på, fortsätt sprida namninsamlingen!

Har fått bekräftelse från registrator att de mottagit vårt inskickade protest. Även två politiker har svarat och tjänstemännen som hanterar buss 54 har också fått vår namninsamling och det missivbrev jag skrev enligt de mail jag har fått igår och idag.
Namninsamligen för buss 65 har också lämnat in sin namninsamling idag 1367st som protesterade.
Trafiknämnnden hade sammanträde igår 19/12 så om dessa frågor var uppe kan ni läsa protokoll om ett tag på deras hemsida.

God Jul på er

Carina

Carina Landberg

Har skickat in vår namninsamling och....

2023-12-19 11:35:44

Hej!

Har nu på fm skickat in vår namninsamling 861 underskifter och 43 sidor kommentarer till registratorerna i Regionen i såväl trafikförvaltningen som regionstyrelsen. Jag har även skickat ett mail till samtliga politiker i trafiknämden samt till några av Stockholms stads politiker.

I trafiknämdens personliga mail skrev jag:

Hej!
Har skickat in en namninsamling till registraturen gällande protest mot förslag att ändra buss 54:ans linjesträckning. Var vänlig och ta del av denna och dess kommentarer. Ta ditt ansvar gentemot oss medborgare som dagligen nyttjar kollektivtrafiken i Stockholm och avslå detta förslag.
Carina Landberg

Det finns en begäran om att remisstiden ska förlängas så jag tänker att vi har kvar denna namninsamling till dess vi vet vad som beslutas. Det har kommit in fler namnunderskrifter sedan jag skickade in och det är bra om det fortsätter.

Tack för att ni engagerat i er denna för oss viktiga busslinje

/Carina

Carina Landberg

Sista chansen att skriva under! Sprid !

2023-12-18 10:38:55

Hej!

Över 700 har skrivit under med många bra kommentarer. Imorgon kommer jag skicka in detta till politiker och tjänstemän, registrator i såväl regionen som Stockholms stad.
Sprid länken och tack för ert engagemang!

God Jul och hopp om att 54:ans bevarande blir en julklapp!

54:an sprid namninsamlingen

2023-12-15 17:02:06

Hej!

Vi är 490 som skrivit under denna namninsamling. vi har 43 sidor med kommentarer för varför buss 54 ska vara kvar som den är i sin linjesträckning idag.

Sprid länken till namninsamlingen till de ni tror vill ha kvar denna linje.

Ändra inte buss 54 nuvarande linjesträckning

Hjälp till att sprida denna namninsamling för 54:ans bevarande

2023-12-13 17:41:58

317 har nu skrivit under denna namninsamling. Sprid den gärna via er  e-post ,sms, era sociala medier etc

Ändra inte buss 54 nuvarande linjesträckning / uppdatering

2023-12-09 09:22:08

Hej alla ni som skrivit under denna. Vi är nu 225 som skrivit på. Uppmana gärna fler. Viktigt att ni kollar er e-post så ni har verifierat er underskrift genom att svara på det mail ni fått från skrivunder.com

För er info så protesterar Kungsholmsborna mot föreslagna nedläggningen av buss 65 som 54 :an var tänkt att ersätta från Fridhemsplan.  65 precis som 54:an går idag via centralen.

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.