Säg NEJ till Ekudden som nästa Bredsand!

Kontakta namninsamlingens skapare

Vi har nått ett delmål!

2022-02-11 08:07:04

Hej igen!

Fantastiskt, nu har vi nått ett delmål.

I torsdags den 3 februari tog politikerna i kommunens PLEX-utskott (plan-, mark- och exploateringsutskottet) beslut om att ta bort ALLA inplanerade tomter på strandängarna. Ärendet går nu tillbaka till förvaltningen som får uppdatera förslaget till detaljplan utan några nya tomter på strandängarna och därefter tar PLEX ett nytt beslut om detaljplanen ska ut för granskning.

Det är mycket glädjande att vårt arbete börjar bära frukt, att politikerna faktiskt verkar ha lyssnat på våra argument. Men det är många turer kvar innan vi helt kan andas ut. Vi kämpar på!

Läs plex-protokollet där det står om Ekudden på sid 27–32: https://enkoping.se/download/18.32b64e8e17ecd24c3cf3e711/1644341388788/Protokoll_Plex_2022-02-03.pdf

Läs också artikeln (se nedan) om nyheten i Enköpings-Posten den 7 februari.

Bästa hälsningar

BB34D73B-64DA-4B6D-99B9-8101850E91FF.JPG

Bevara Haga Ekudden

Politikerna behandlar frågan imorgon + egen insändare

2022-02-02 18:22:16

Hej igen!

Här kommer lite uppdatering av läget ute på Ekudden.

Imorgon torsdag den 3 februari kommer kommunens plex-utskott att behandla frågan om detaljplanen för Haga Ekudden ska ut för granskning – alltså att det nya förslaget till detaljplan skickas ut på nytt till berörda för en ny remissrunda.

Inför detta utskottsmöte har vi via e-post påmint de politiker som besökte oss plus deras partikollegor i plex-utskottet om deras besök ute hos på Ekudden sommaren/hösten 2021 då vi hade dialog om detaljplanen och planerad VA-dragning. Möten som vi varmt uppskattade. Vi avslutar meddelandena till politikerna med: ”Vi tror på modiga politiker som vågar tänka om och tänka nytt när förutsättningarna förändras!” Vi hoppas på detta.

I övrigt hade vi också en insändare i Enköpings-Posten den 27 januari som bland annat bemötte en anonym insändare, som drog långtgående växlar på en ny kommande lagstiftnings lättnader i strandskyddet kopplat till Ekudden. Vi lyfte också där fram våra argument för att undvika en byggnation på Ekuddens strandängar. Läs vår insändare nedan.

Sprid gärna uppropet!

Bästa hälsningar

IMG_3869.jpg

Bevara Haga Ekudden

Nu stödjer även Socialdemokraterna oss!!

2021-10-18 10:53:39

Hej igen!

TACK alla som skrivit på vår lista som stödjer oss som vill bevara idyllen och paradiset Ekudden utanför Enköping. Endast 1 har tillkommit sedan senaste utskicket, så vänligen men bestämt hjälp oss sprida uppropet så att vi blir riktigt många!

Nu har 8 utav Enköpings 9 politiska partier besökt oss på Ekudden. Det enda partiet som ännu inte har varit ute hos oss är Kristdemokraterna, de vill avvakta. Vi är positivt överraskade av politikernas engagemang i frågan och är mycket glada över det.

Bearbetningen av politikerna fortsätter bära frukt … Lördagen den 16 oktober offentliggjorde också Socialdemokraterna sin syn på frågan via en insändare i Enköpings-Posten. Hjärtligt tack Socialdemokraterna! Läs deras insändare nedan.

Och stort tack än en gång till Sverigedemokraterna som var allra först ut med att ge oss stöd, det glömmer vi aldrig. Nu hoppas vi på att fler av partierna tar sitt förnuft till fånga och tänker om i frågan.

Heja-heja-hälsningar från

Kärngruppen i Bevara Haga Ekudden

IMG_3572.jpg

Bevara Haga Ekudden

Nu har 94 skrivit under vårt upprop - fler ska vi bli!

2021-09-01 11:23:08

Hej igen!

Stort tack till alla nya på listan som stödjer oss som vill bevara idyllen Ekudden utanför Enköping. 13 stycken har tillkommit sedan senaste utskicket. :)

Vår bearbetning av de politiska partier före semestrarna – då tre av dem kom ut i olika omgångar till oss för dialog och fick se verkligheten – har börjat bära frukt. Nu får vi fantastiskt stöd från Sverigedemokraterna. Läs nedan deras insändare i Enköpings-Posten från den 20 augusti. Äntligen börjar vi få gehör! Tänk om fler partier kunde göra detsamma.

Idag fortsätter vi våra möten med de politiska partierna i Enköping. Först ut är Liberalerna, följt av Nystart Enköping och Socialdemokraterna de kommande veckorna. Vi ser även fram emot att resterande politiska partier i Enköping återkommer för en dialog här ute på Ekudden.

Återigen, hjälp oss sprida detta upprop i dina kanaler och till dina vänner så vi blir riktigt många som skriver under!

Kämparhälsningar från

IMG_3314.jpg

Bevara Haga Ekudden

Nu har 81 skrivit under vårt upprop - fler ska vi bli!

2021-07-07 08:11:17

Hej!

Stort tack för att du skrivit under vårt upprop "Säg NEJ till Ekudden som nästa Bredsand!".

I juni började vi bjuda ut Enköpings olika politiska partier till Ekudden för att visa dem runt och diskutera i lugn och ro kring detaljplanen och den planerade VA-utbyggnaden för att få dem att tänka om. Hittills har Moderaterna, Centerpartiet och Sverigedemokraterna besökt oss. Det har varit mycket positiva möten och vi fortsätter med dessa efter semestrarna.

Politikerna vet om att vi har detta upprop igång, så sprid det i dina kanaler och till dina vänner så vi blir riktigt många som skriver under!

Trevlig sommar önskar

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.