Totalförbud att sälja, köpa, importera och använda fyrverkerier I Sverige

inbound1513869807920610907.jpg

Fyrverkerier förbjuds 2020-2021 att säljas, köpas, importeras och användas.

• För djurens skull
  • För människornas skull
  • För naturens skull

En lång text där en bråkdel argument mot fyrverkerier finns med.

Tama och vilda djur skräms ihjäl.

Älgar och rådjur går igenom isar, fåglar flyger in i träd eller hus och dör. Hundar dör av skräck. Harar springer till hjärtat stannar och de dör i flykten. Flera hästar har de sista åren gått genom isar och drunknat. Hästar och kor bryter ben i sin panik att ta sig undan och kastar sina föl/kalvar. Även får och getter stressas till att kasta sina avkommor. Säkerligen fler djur med dom. Vissa djur med olika grundsjukdomar stressas till epileptiska anfall som kan bli direkt dödliga. Djurägare får vara borta från jobbet och fly sina hem för att kunna skydda sina djur mot smällarna. Det går inte att flytta 300 kor ut i skogen så de slipper höra. Däremot kan vi stoppa fyrverkerierna...

I djurskyddslagen står detta.

"1 § Djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom."

Människor skadas både fysiskt och psykiskt varje år. Vissa blir så skrämda att de måste stänga in sig länge både innan och efter nyår. Byggnader och skog sätts i brand efter att fyrverkerier hamnat fel eller använts felaktigt. Smällare används att hota och skrämma andra, både djur och människa. De används som vapen. HUR kan detta vara rimligt? För några minuters nöje. Lite färg. En knall och en väldigt ledsen natur en tid efter nyår. Vackert men totalt värdelöst. Det gör ingen nytta för någon.

Barn och vuxna med funktionsnedsättning eller psykisk sjukdom kan lida så svårt av oljudet och ljuset att de blir rent farliga för sig själv och andra. Har ni sett en femåring som trots hörselskydd och fördragna persienner slår och river sig själv och sina anhöriga blodiga i timmar? Det är vardag för många föräldrar till barn med funktionsnedsättning runt nyår. En del blir okontaktbara och går in i sig själva. Listan kan göras oändligt lång. Människor med trauma tar oerhörd skada av allt detta de med, då menas inte bara barn/vuxna som flytt krig utan barn och vuxna som varit med om en olycka där det varit höga smällar och kanske brand.

Knallarna under jaktsäsong ger mat på borden åt många människor och djur under lång tid. Knallarna under byggen på byggplatser ger bostad åt människor och djur. Åska ger regn (oftast). Knallar som hörs när det sprängs på arbetsplatser är arbete och leder också till något gott i slutändan.

Fyrverkerier? De dödar, men inte för mat, husrum eller till nytta för naturen. Helt onödigt och egoistiskt.

I ordningslagen står detta.

"7 § Pyrotekniska varor får inte användas utan tillstånd av Polismyndigheten, om användningen med hänsyn till tidpunkten, platsens belägenhet och övriga omständigheter innebär risk för skada på eller någon beaktansvärd olägenhet för person eller egendom."

På nyår och andra högtider gäller inte denna lag?

Polisen hinner inte med. De får stå bredvid och se på. Skulle de stoppa alla som smäller utan tillstånd skulle de inte kunna göra insatser som kan vara livsavgörande i andra lägen. Nu måste politikerna ta tag i det här

Sätt ned foten NU. Människor visar gång på gång att de inte är mogna nog oavsett ålder att hantera dessa produkter. Därför ska de inte heller finnas tillgängliga på marknaden.

Inga fler djur eller människor ska komma till skada.

Jag som skrivit detta ser hela tiden dessa desperata inlägg på sociala medier från djurägare, de mister sina djur som ibland är det enda de har. Djuren är deras familj. Inlägg från föräldrar som har rädda barn som gömmer sig under sängen hela kvällen för att det smäller ute. Vuxna som inte törs gå ut för det kan smälla.

Jag själv är förälder och djurägare. Jag äger häst, hund, katt och kanin. Jag har älskat djur hela mitt liv. Både de vilda och tama. Mina djur har jag haft tur med. De har aldrig varit särskilt rädda, möjligtvis lite oroliga. Då har jag ju haft stallet att stänga in hästarna I. Radio och lampa på och sitta där så länge det smäller som värst. Tv, lampor och radio på inne. Hänga för skynke för kaninerna. Så försiktig jag kunnat vara. Men det är inte tack vare mig de varit lugna, ren och skär tur. För en dag kommer jag ha ett djur som ÄR rädd. Jag kommer känna maktlösheten som jag läser så mycket om. Det ska inte behöva vara så! Inte för någon.

Nu sätter vi ned foten. Sätt stopp för smällandet. Låt alla få fira i ro med sina familjer, kunna sitta hemma i soffan eller vara på fest med sina vänner. Låt de vilda och tama djuren få må bra utan stress och smärtsamma skador.
Tack. '

Genom att underteckna godkänner jag att Mitti lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.