Skärpt lagstiftning för pedofiler och våldtäktsmän/ *********************

Kontakta namninsamlingens skapare

INLÄMNAD TILL JUSTITIEDEPARTEMENTET

2021-11-15 12:37:14

Hej alla!

I somras tog jag kontakt med Justitiedepartementet för att överlämna vår gemensamma insamling där vi protesterar mot den idag klena lagstiftning som råder vid sexual/pedofil brott. Efter månader av tystnad för att sedan få veta att det varit semesterledigt så fick jag den 19 oktober bekräftat följande

"Hej Matilda Tack för ditt mejl. Jag vill bekräfta att vi har tagit emot informationen om den namninsamling som du tagit initiativ till.

Cecilia Kindahl

Kommunikationsenheten

Justitiedepartementet"

Jag har alltså ingen aning om vad som händer med den nu men jag vill att ni ska veta att den är inskickad till ansvariga ministrar. Den jag varit i mest kontakt med är Morgan Johanssons sekreterare. Jag hittar inte heller uppropet på deras hemsida så om någon av er gör det så vore jag tacksam om ni ville mejla mig på Matilda.elmebo@gmail.com

Jag vill passa på att än en gång tacka er alla som valt att skriva under mitt upprop. Jag hoppas verkligen att vi får se en förändring kring den lagstiftning som idag råder kring dessa avskyvärda brott. Jag har sedan en tid tillbaka valt att engagera mig politiskt för att jobba för den förändring som jag anser samhället behöver i denna fråga men också i en rad andra. Jag hoppas kunna vara en röst för alla dom barn och kvinnor som är utsatta eller har varit utsatta för denna typ av brott och jag hoppas att jag får vara med och se en förändring där man skiftar fokus inom svenskt rättsväsende och börjar se och värna om brottsoffren istället för förövarna.

Tack igen och på återseende :)

Matilda Elmebo

Er uppmärksamhet, detta har hänt

2021-04-05 10:23:09

Hej alla! Jag vill tacka er för att ni valt att skriva under min protest. På endast 5 dygn samlade vi tillsammans ihop över 30.000 underskrifter och över 14.000 delningar på facebook. Sen så ändrade skrivunder.com mitt inlägg och alla delningar försvann och i och med det också tempot på underskrifterna. Anledningen var att jag publicerade pedofilens namn (!)

men, nu är insamlingen uppe i ca 34.000 namnunderskrifter och jag har försökt att få media intresserade i frågan men utan framgång tyvärr. Jag har mejlat till alla stora tidningar, min lokala tidning GD, SVT och TV4.. jag har inte ens fått någon återkoppling från någon.

Detta får mig att inse vikten av denna kamp ännu mer. Att få vara någon som belyser detta problem, att vara en röst för dom tusen och åter tusentals barn och kvinnor som blivit utsatt för det mest fruktansvärda brott är något jag tar på största allvar och jag hoppas att ni vill hjälpa mig lite till. Om någon av er har någon idé på hur vi kan sprida detta i ett större format så tveka inte att mejla mig.

Jag kommer att skicka in alla underskrifter till justitieminister Morgan Johansson inom snar framtid. Jag hade hoppats att någon typ av media ville närvara när jag lämnade över det personligen men i och med det svala intresset från deras håll så blir det troligtvis via mejl.

Åter igen, tack. Tillsammans är vi starka och tillsammans kan vi göra skillnad. Detta är bara början.

Med vänlig hälsning, Matilda Elmebo

Matilda.elmebo@gmail.com

Krav

2021-02-24 16:13:16

❎Att grova brott mot barn förs in på listan över brott som kan dömas till livstid.

❎Att all straffrabatt och ungdomsrabatt n på grova brott tas bort.

❎Att det är obligatoriskt på att delta i rehabilitering och behandling om man får ett tidsbestämt straff.

❎Att man måste genomgå en grundlig riskbedömning. Om man inte deltagit och tillgodosett sig behandling/rehabilitering och bedöms utgöra en risk för samhället ska man inte friges trots att straffet är avtjänat.

❎Att man inte får ny identitet efter avtjänat straff.

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.