Vi vill se en omplanering av Albyberg etapp 2, Haninge

Med denna lista vill vi påverka planläggningen av företags- och logistikparken i Albyberg i Haninge. Förutom av alla som bor i denna pärla till kulturbygd nyttjas området idag som promenad- och utflyktsområde av många inom och utanför kommunen.

Det är inte etableringen i sig vi vill bestrida med denna lista, utan att den tidigare inplanerade gröna barriär, som kunde ge fortsatt möjlighet för områdets boende, djur, viltliv och skog att samverka med nyetableringen, nu näst intill har planerats bort på ritborden.

Skogen, där granarna är skäggbevuxna och djurlivet rikt, bildar en naturlig grön oas mellan bebyggelse, hästgårdar och den hårt trafikerade väg 73. Att oasen blir mindre är naturligt i en tillväxtkommun - men inte att den nästan försvinner helt. Framförallt när det går att planera annorlunda. Och det är det vi vill bevisa, men tiden är knapp.

Den 1 augusti behöver bestridan ha inkommit skriftligen till kommunen - så alla ni som påverkas - direkt eller indirekt - vad med och gör er röst hörd: Ni som plockar svamp och bär skogen, ni som kommer på dagsutflykter, alla ni som känner de som drabbats hårdast av nya planen och alla ni som kommer till häst via Haninge Ridled eller till fots för att njuta av bygd och natur - var med och hjälp till!

Skriv under för att få till en bättre och mer hållbar planering av etapp 2 av Albyberg; en planering som fungerar bra för både framtidens logistikbehov och för djur, natur och människor i området.

Länk till planerna hittar du här