Vi kräver vård till gamla - ej palliativ vård vid covid-19

Idag kunde SVT Nyheter återberätta en i och för sig redan känd nyhet, nämligen att många av de människor på våra äldreboenden som under pandemin har drabbats av covid-19 inte har fått någon adekvat vård utan lämnats att dö neddrogade med morfin och Haldol.
Äldre människor som under pandemin drabbades av covid-19 på äldreboendena fördes inte till sjukhus när de insjuknade som alla andra. Istället ordinerades de omedelbart så kallad palliativ vård (= vård i livets slutskede) trots att sjukhusvård skulle ha kunnat rädda deras liv.
Den här frågan är återigen aktuell när den andra vågen av coronapandemin nu håller på att skölja in över landet och riskerar att döda ännu fler människor. Då gäller det att inte upprepa alla de misstag som begicks i våras och som ledde till att alltför många gamla människors liv offrades i onödan.
Till SVT Nyheter säger idag Md. Shahidul Islam, överläkare vid Akademiska sjukhuset i Uppsala att den medicinska behandling som gavs till de äldre covidsmittade var ”absurd”.
Istället för sjukhusvård ordinerades de covidsjuka på äldreboendena Morfin, Midozalam och Haldol mot symptomen från covid-19. Detta är en palliativ cocktail som de gamla fick för att lindra smärtorna. Läkemedlen var samtidigt andningshämmande, detta trots att patienterna redan led av stora andningssvårigheter på grund av covid-infektionen.
I klartext förvärrade de här läkemedlen symptomen för de äldre istället för att lindra dem. På påskyndade också döden.
Stefan Löfven och Lena Hallengren! Vågar ni prata högt om detta idag? Eller kände ni inte till att det förhåller sig på det sättet? Om inte, så prata med Thomas Lindén på socialstyrelsen. Han har ju redan talat klartext om detta.

Genom att underteckna godkänner jag att Nina Strandman lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.