Vi kräver tillgång till Limhamns skolan ht 2019

Limhamn har två högstadieskolor; Linnéskolan och Bergaskolan. Den kraftiga befolkningstillväxten som sker på Limhamn har inneburit att platserna inte räcker till. Det behövs ytterligare en högstadieskola och en sådan, Limhamnsskolan, står nu klar för inflyttning höstterminen 2019. Dock kommer Limhamnsskolan  inte ta emot barn specifikt från Limhamn. Malmö Stad har beslutat att skolan ska lånas ut till Malmö International School fram till 2023/2024. Beslutet innebar att många Limhamnsfamiljer fick en chock i mitten av mars när de fick besked om skolplacering inför hösten. Istället för att få en skolplats på Limhamn splittrades klasserna och barnen placerade i skolor över hela Malmö, t ex Kroksbäck, Värnhem och Klagshamn. Efter kraftfulla protester akutöppnades två klasser inför hösten 2019 på Linnéskolan och Bergaskolan som avböjt sökande pga att de är överfulla. Vad händer för nästa generation? Och nästa? Bristen på skolplatser kommer beröra många årskullar framöver. Limhamns skola behövs för barnen på Limhamn! Med min underskrift kräver jag att Limhamnsskolan omedelbart tas i bruk på det sätt den var avsedd för från början – för barnen på Limhamn!

Pernilla Borgström    Kontakta namninsamlingens skapare