Rättvis handel

Om konsumenterna ställer krav på producentrna måste producenterna förändra sig. Med andra ord, om vi ställer krav på H&M måste de förändra sig- vi har möjligheten att förändra en annan medmänniskas livssituation.

I ett reportage producerat av SVT intervjuas 22-åriga Yebahirsew, en etiopisk sömmerska som syr kläder till världens näst största klädföretag- H&M.

"– Jag hoppas att konsumenterna får veta hur krävande vårt jobb är och vilken lön vi får. Om de får veta det blir jag glad. Jag hoppas att de kan påverka arbetsgivarna att betala den lön vi förtjänar, säger 22-åriga Yebahirsew".

Enligt SVT tjärnar en sämmerksa i snitt 10 kr per dag vilket motvsrar ca 2 kr i timmen. De blev lovade ca 1000 kr i månaden men får nu endast ut ca 300 kr, vilket ligger under fattigdomsgränsen som anses vara 450 kr i månaden. Dessutom blir de av med hela 20% av sin månadslön om de skulle vara sjuka endast en dag.

Jag kräver att H&M ändrar sina avtal med textilföretag världen över. Höjda löner med omedelbar verkan. Annas kommer jag inte längre vara deras konsument. Ett svenskt företag så stort som H&M borde leda med med got exempel.

Tycker du som jag, skriv under och få din röst hörd.

Namninsamlingen avslutas den 31 April 2018. För att sedan personligen lämnas in på H&M's huvudkontor i Stockholm.

English:

If consumers demand a producer, manufacturers must change. In other words, if we claim H&M, they must change - we have the opportunity to change the life situation of another fellow human being.

In a report by SVT (Swedish television), 22-year-old Yebahirsew, an Ethiopian seamstress, is sewing clothes for the world's second largest clothing company - H&M.

"I hope consumers will know how demanding our job is and what salary we receive. If they know, I'm happy. I hope they can affect employers to pay the salary we deserve," says 22-year-old Yebahirsew. "

According to svt a seamstress make on average USD 1,25 per day, which equals about USD 0,25 per hour. They were promised about $ 126 a month, but now only get out about USD 38, which is below the poverty line, which is considered USD 57 a month. In addition, they will pull in 20% of their monthly income if they would be sick for only one day.

I demand that H&M change its agreements with textile companies worldwide. Increased wages with immediate effect. Otherwise, I will no longer be their consumer. A Swedish company as big as H&M should bring with examples.

Sign up and make your voice heard.

The name collection will end on April 31, 2018. Then personally submitted to H&M's headquarters in Stockholm.

Maria Susann Svensson    Kontakta namninsamlingens skapare