Vi kräver ett totalförbud för all jakt på alla häckande svanar i hela Sverige

Vi kräver ett totalförbud för all jakt på alla häckande svanar i Sverige!

Detta med anledningen av att man i Malmö nyligen beslutade om skyddsjakt på en blivande svanpappa som man ansåg utgöra en fara för människor. Hanen sköts och honan blev sålunda lämnad helt ensam kvar att försvara boet och ansvara för äggen och de blivande ungarna. Detta var grymt, dumt och onödigt! Människor har alltid ett val att utföra sina hobbys vid annan plats och annan tid om det skulle medföra något problem i samband med häckande svanar. Det är inte livsnödvändigt för människor att vare sig paddla kanot eller utöva någon annan hobby. Alla vet att svanar intensivt försvarar sitt bo och sin familj. De måste tillåtas att leva enligt sin natur utan att riskera att dödas för det. Därför kräver vi nu ett totalt, absolut stopp för all jakt på häckande svan, alltså inte heller skyddsjakt. Det som hände i Malmö med svanpappan ska aldrig någonsin upprepas någonstans i Sverige! Vi kräver att alla i frågan inblandade myndigheter
och organisationer, t ex regering, naturvårdsverket och länsstyrelserna tar sitt ansvar nu och ser till att ett sådant förbud kommer till stånd!

Annika Anastassiou    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Annika Anastassiou lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.