VI KRÄVER EN KVINNLIG STATSMINISTER!

Det är snart hundra år sedan kvinnor i Sverige fick rösträtt, men ännu har vi inte haft en kvinnlig statsminister. Är inte de som sitter i riksdagen därför skyldiga kvinnor att ge oss en kvinnlig statsminister istället för en vit man? Samt på grund av det förtryck som funnits och fortfarande finns kvar mot kvinnor?

Vi i Sverige skryter ofta om vårt så jämställda samhälle, men är det inte pinsamt att vi samtidigt aldrig haft en kvinnlig statsminister? Att partier som har jämställdhetsfrågor i sina partiprogram inte har en kvinnlig partiledare eller har haft det på länge?

Frågor om kvinnors rättigheter ifrågasätts konstant, sannolikt eftersom myten och tron om att kvinnor bara är känslostyrda och saknar förnuft fortfarande lever kvar. Det var bland annat denna tro som länge gjorde att kvinnor aldrig blev myndiga, och sedan endast myndiga om de var ogifta. Detta fram till 1919 då de fick rösträtt.

RIKSDAGEN ÄR SKYLDIG ATT RÖSTA FRAM EN KVINNLIG STATSMINISTER, BÅDE GENTEMOT NUTIDENS KVINNOR MEN OCKSÅ DE KVINNOR SOM STRED OM KVINNLIG RÖSTRÄTT, EXEMPELVIS ELIN WÄGNER OCH ELLEN KEY. ATT INTE GÖRA DETTA VORE ÄNNU ETT HÅN MOT KVINNOR SOM LEVER OCH SOM ATT SPOTTA PÅ RÖSTRÄTTSKVINNORNAS GRAVAR.

Kravet har dock även i sig kravet att den kvinnliga statsministern inte är från SD eller KD med tanke på deras kvinnofientliga politik. Att det då är väldigt få kvinnliga partiledare som finns kvar att välja på kan man se som ett problem. Men det finns en väldigt enkel lösning på det: AVSÄTT MANLIGA PARTILEDARE OCH ERSÄTT DEM MED KVINNLIGA.

Här är exempel på hur kvinnor fortfarande förtrycks:

* Kvinnor tjänar mindre än män, även om de har samma jobb

* Kvinnodominerade arbeten nedvärderas och ger lägre inkomst än mansdominerade

* Kvinnor utsätts i betydligt högre utsträckning än män för våld i nära relationer, där män i största utsträckning är gärningspersoner

* Kvinnor utsätts i betydligt högre utsträckning för våldtäkt än män, där män i största utsträckning är gärningspersoner

* Kvinnor får mindre respekt än män i allmänhet

* Stereotyp femininitet nedvärderas, förlöjligas och föraktas av både män och kvinnor medan stereotyp maskulinitet har hög status

* Kvinnor får från ung ålder lära sig att vara tysta, lyda och tolerera trakasserier från pojkar och män

* Det ställs betydligt högre krav på kvinnor i högt ställda positioner än det ställs på män. Kvinnliga partiledare som tvingats avgå av anledningar manliga partiledare aldrig skulle behövt avgå för är exempelvis Mona Sahlin och Anna Kinberg Batra.