Vi kräver att Tommy får stanna i Sverige med sin familj!!!

20171202_1527531.jpgI februari kommer Tommy och Sarah att få sitt första barn tillsammans. Men om 3 veckor måste Tommy lämna Sverige och sin höggravida blivande fru och hennes nu 6 åriga lilla pojke. Han måste åka tillbaka till sitt hemland Kanada för att ansöka om uppehållstillstånd/medborgarskap. Han kommer inte att få vara med på sitt första barns förlossning eller den första viktiga tiden i sitt lilla nyfödda barns liv. Anledningen är att hans uppehållstillstånd har gått ut. Han har ansökt om nytt/förlängt men det har avslagits. Han har överklagat det men det har också avslagits.

Enligt Migrationsverkets hemsida är "Huvudregeln"  att ansöka om uppehållstillstånd för att bo med någon i Sverige att man ska ansöka om uppehållstillstånd från sitt hemland eller det land man har tillstånd att bo i. I vissa fall kan man få uppehållstillstånd utan att behöva lämna Sverige, tex om man väntar barn!

Det står även att om man inte har ett gitigt uppehållstillstånd så kan man få stanna kvar i landet om man väntar barn med en svensk medborgare. Det krävs då att man uppfyller villkoren för att få uppehållstillstånd för att bo med någon i Sverige. Det ska stå klart att man skulle ha fått uppehållstillstånd om man har lämnat in sin ansökan innan man kom till Sverige. Det krävs också att det inte är rimligt att kräva att man ska resa tillbaka till sitt hemland för att ansöka.

Det är också ett krav att den person som man ska bo med i Sverige måste kunna försörja båda parter samt att man har en tillräckligt stor bostad.

Om man har dömts för brott eller vistats här illegalt eller utgör ett hot mot allmän ordning och säkerhet kan ansökan avslås.

Tommy har aldrig dömts för något brott, han utgör heller inget hot för någon eller något. Han väntar barn med en svensk medborgare, de är förlovade och planerar att gifta sig. De bor tillsammans i en tillräckligt stor lägenhet och både Tommy och Sarah har fast jobb. Han har bevisligen fått uppehållstillstånd här tidigare. Det är inte heller rimligt att kräva att han ska lämna sin gravida blivande fru och bonusson. Det är inte rimligt att han inte ska få vara med på sitt första biologiska barns förlossning. Det är inte rimligt att han inte ska få vara med sin familj och få ta hand om de. Det är inte rimligt att han ska lämna sitt liv i Sverige för att åka tillbaka till Kanada för att ansöka om nytt uppehållstillstånd. Han har ju redan ansökt om det. Vi kräver att han får stanna kvar i Sverige och att han får sitt svenska medborgarskap.

Jennie Grundström    Kontakta namninsamlingens skapare