Vi förkastar Armin Musafendic svartmålning och lögner i Dagens Nyheter insändare den 12 augusti 2019

Vi kräver härmed en offentlig ursäkt av Dagens Nyheter och skribenten Armin Musaefendic gällande hans påstående (i DN insändare från den12 augusti )om att Kroatien är ett land som präglas av fascism och historierevisionism. Vi anser att det är förkastligt att Armin påstår att Kroatien brutalt behandlar migranter från Mellanöstern samt hans totala feltolkning av begreppet ”za dom spremni” vilket han likställer med det Nacistiska ”Sieg Heil”. Detta är inte bara en medveten feltolkning utan ett subjektivt och missvisande antagande samt en felaktig lingvistisk slutsats.

Armin skriver ”Den nuvarande regeringen erkänner ingen skuld för invasionen och ockupationen av Bosnien-Hercegovina under 90-talets krig på Balkan.” Detta anser vi är en missvisande formulering som antyder att skribenten sitter på sanningen utan några som helst vetenskapliga belägg. 90 talets krig och Kroatiens rätt att försvara sitt territorium samt sina medborgare i forna Jugoslavien har internationellt erkänts och tillhör nu historien.

väVi anser att Armin med sin ovetenskap och populism sprider myter och osanning om dagens Kroatien samt ger bränsle till de verkliga nationalister som vill se en polarisering bland de före medlemsstaterna i gamla Jugoslavien.

Genom att skriva under godkänner jag att Deni Molin överlämnar min signatur till dem som har makt över frågan.

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor. Vi kommer att marknadsföra denna namninsamling för personer som tittar på andra namninsamlingar på vår hemsida, men ännu inte har sett just denna.