Vi föreslår härmed att kommunfullmäktige i Härjedalens kommun beslutar om att snarast upprätta ett hållbarhetsutskott.

Medborgarförslag - Kommunfullmäktiges sammanträde 2021-03-29

Motivering:

Mängden koldioxid i atmosfären ökar stadigt till följd av mänskliga aktiviteter. Om utsläppen av växthusgaser fortsätter att öka i samma takt som nu kommer det att få en rad negativa effekter. Enligt Sveriges Kommuner och Regioner kommer till exempel snösäsongen i delar av Härjedalen i så fall att minska till ca 3,5 månader per år till i slutet på det här seklet. Det är nästan en halvering jämfört med hur det var för bara 30-60 år sedan (1). Vinterturismen - en av Härjedalens viktigaste inkomstkällor - är hotad. Det är därför uppenbart att villkoren för nästa generations medborgare kommer att förändras drastiskt om inte koldioxidutsläppen minskar. Det som står på spel är våra barn och barnbarns trygghet och livskvalitet. FN:s klimatorgan Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) har slagit fast att den globala uppvärmningen måste bromsas snarast (2).

I Energi- och klimatstrategin (3) som tagits fram för att gälla länet, där bland annat en koldioxidbudget presenteras, finns olika fokusområden listade. Det är genom att satsa på fossilfria transporter och arbetsmaskiner, skogen som resurs och kolsänka, förnybar energi, klimatsmarta livsmedel och hållbar konsumtion som länet skall sänka sina utsläpp med 10 % per år. Just 10 % har avgjorts vara det som krävs för att regionen skall kunna leva upp till Agenda 2030 och målen för hållbar utveckling. Avgörande aktörer i klimatomställningen är, enligt Länsstyrelsen och Regionen, kommunerna. Om målen skall uppnås måste alltså kommunerna ta sin del av ansvaret genom att på ett strategiskt och ambitiöst vis arbeta för omställning. Klimatet måste vägas in i varje beslut som fattas.

Så hur säkerställs då att klimatet beaktas i samtliga beslut på kommunal nivå? Och i linje med detta, hur säkerställs att medborgarförslag med hållbarhetstema bereds på ett sätt så att yttrandet kan leda till att Kommunfullmäktige fattar beslut i enlighet med Agenda 2030?

Just denna fråga ställde Nätverket för Hållbarhet i Härjedalen och Åsa Palm till Kommunfullmäktige genom Allmänhetens frågestund vid sammanträdet i september 2020. Anders Häggkvist (Centerpartiet) svarade bland annat genom att säga att man kan vara trygg med både beredning och beslut eftersom fullmäktige bestämt att förslaget kan beredas och beslutas av kommunstyrelsen (*).

Vi som såg fram emot att få ett svar undrar fortfarande hur det är tänkt att arbetet med klimatomställningen ska genomsyra hela organisationen. Det är också ännu oklart hur KF säkerställer att beslut fattas utifrån forskningsresultat och evidens. Därför inkommer nu detta förslag.

Ett sätt att öka förutsättningarna för att klimataspekten integreras i samtliga beslut på kommunal nivå, tror vi, skulle vara att upprätta ett hållbarhetsutskott. Det har redan flera andra kommuner gjort och det finns därför goda exempel att ta efter. Att ge en mindre grupp personer den specifika uppgiften att bevaka hållbarhetsarbetet, och i bästa fall satsa på fortbildning för de som ingår i utskottet, skulle kunna öka chanserna att nå klimatmålen. Det skulle också kunna göra Härjedalens kommun till ett föredöme för andra kommuner i Jämtlands län (och i Sverige). Härjedalen kan alltså härmed välja att ta täten i arbetet med klimatfrågor. En kommun med ett hållbarhetsutskott verkar innovativ och modern och är därmed en kommun som är attraktiv i invånares och företagares ögon. Det kan i sin tur leda till både ökad inflyttning och fler företag till vårt område vilket skulle kunna främja både tillväxt och ekonomi.

Några kommuner som redan har hållbarhetsutskott är Umeå (4), Södertälje (5), Växjö (6) och Ystad (7). Vår kommun behöver alltså inte uppfinna hjulet igen utan kan använda de mallar som redan finns som förebilder i utformandet. Kommunerna som listas har definierat hållbarhetsutskottets uppgifter och befogenheter, och Umeå beskriver bland annat att hållbarhetsutskottet:

- är kommunstyrelsens organ för strategisk omvärldsbevakning av hållbarhetsfrågor,

- är kommunstyrelsens organ för hållbar utveckling,

- tar initiativ i övergripande och strategiska hållbarhetsfrågor,

- lämnar rekommendationer och råd från exempelvis utskott i kommunstyrelsen och nämnden,

- svarar på remisser från planeringsutskottet avseende övergripande planering inom samhällsbyggnadsområdet,

- ansvarar för strukturen för kommunens hållbarhetsarbete och

- inventerar, följer upp och utvärderar kommunens hållbarhetsarbete (a.).

Som invånare i Härjedalens kommun tycker vi att det är viktigt att klimatfrågan vägs in i samtliga beslut som fattas, eftersom våra barns framtid och trygghet är beroende av detta. Inget som handlar om klimatet får hamna mellan stolar, glömmas bort eller inte övervägas på ett korrekt sätt till följd av brist på kompetens, omvärldsorientering eller intresse. Konsekvenserna av sådant handhavande kan nämligen få förödande konsekvenser och drabba nästa generation hårt.

Vi föreslår härmed att Kommunfullmäktige utarbetar ett sätt att säkerställa att klimatet får spela en minst lika viktig roll som till exempel ekonomisk tillväxt, i alla områden av den kommunalpolitiska arenan. Vi föreslår att detta sker genom att ett hållbarhetsutskott upprättas.

Referenser:

1. Klimatförändringarnas lokala effekter EXEMPEL FRÅN TRE KOMMUNER Sveriges kommuner och Landsting 2019

2. www.ipcc.ch.

3. Fossilbränslefritt 2030 Energi- och klimatstrategi 2020-2030 Länsstyrelsen Jämtlands län och Region Jämtland Härjedalen

* Fråga till Kommunfullmäktiges sammanträde genom Allmänhetens frågestund 2020.:

Hur säkerställs att medborgarförslag med klimat- och hållbarhetstema (som riktas till Kommunfullmäktige i Härjedalen) bereds på ett sätt så att yttrandet kan leda till att KF fattar ett beslut som bygger på evidens och går i linje med Agenda 2030 (och målen för hållbar utveckling)?

Anders Häggkvist Kommunfullmäktiges sammanträde 2020-09-28 (transkriberat av Åsa Palm);

"När det gäller den där frågan kring hållbarhe... det det är ju två typer av frågor i det där. Först vill hon dom då ha reda på om det är tillräckligt bra berett eller om man är trygg med det och det är man för det är ju den här församlingen fullmäktige som har sagt att den här frågan kan både beredas och beslutas i kommunstyrelsen och det är gjort. Sedan om man då pratar i sak kring dom här frågorna i både klimat och lite annat vi har ju ett ärende till lite längre fram kring koldioxidbudget. Vi tycker att dom där frågorna är jätteviktiga att vi måste jobba med dom där. Vår tanke är att jobba så mycket som möjligt tillsammans i länet kring dom där frågorna, eh, och följa dom bitarna. Vi är för liten som kommun för att liksom bygga en organisation helt och hållet själv men det ska genomsyra i alla anställdas tänk en del utav dom här frågorna. Sen om man tittar rent enskilt så en av dom absolut som skulle få mest effekt till klimatet så är det ju då om vi kan rusta och satsa på inlandsbanan och det jobbar vi väldigt hårt med att få över transporter på den då skulle vi göra klimatet en stor tjänst. Så det är mitt svar på dom där frågorna idag. Tack."

Åsa Palm och Nätverket för Hållbarhet i Härjedalen    Kontakta namninsamlingens skapare