Vi föreslår att kommunfullmäktige i Härjedalen fattar beslut om att ta fram en handlingsplan med åtgärder och strategier för att aktivt gynna pollinerare.

Medborgarförslag till Kommunfullmäktige i Härjedalens kommun

Av Sveriges cirka 270 vilda biarter är en tredjedel (97 st) på väg att försvinna. Av dessa är en del med stor sannolikt redan helt utdöda. Ett förändrat landskap, klimatförändringar och kemiska bekämpningsmedel är några av orsakerna. Att våra pollinatörer är hotade innebär också att den biologiska mångfalden är hotad. Flera arter, inte minst vi människor, är beroende av just pollinatörer och därför är det viktigt att vi gör vad vi kan för att bromsa denna negativa utveckling. Bin, humlor, fjärilar och blomflugor, är nyckelarter i landbaserade ekosystem och utgör en grundförutsättning för bland annat vår matproduktion. Cirka en tredjedel av den mat som vi äter behöver pollineras för att utvecklas till en gröda.

Både privatpersoner och kommuner kan på olika sätt skapa förutsättningar för pollinatörer genom att förbättra deras livsmiljöer. Kommunens arbete kan spela en stor roll och göra väsentlig skillnad.

Därför föreslår vi nu att kommunfullmäktige fattar beslut om att Härjedalens kommun;
- Upprättar en kommunal handlingsplan med tydligt formulerade mål och tidsramar kopplade.
- Formulerar strategier och åtgärder kopplade till handlingsplanen, att arbeta utifrån.

För att kunna upprätta en handlingsplan bör Härjedalens kommun;

- Avsätta medel och upprätta en budgetplan.
- Formulera ett tydligt förvaltningsuppdrag.
- Kartlägga viktiga livsmiljöer samt bristområden.

Lämpliga strategier och åtgärder för kommunen att vidta kan vara att;

- Göra om gräsytor till blommande mark och ängar.
- Plantera växter som gynnar pollinatörer.
- Sköta om ängsmark genom slåtter.
- Fasa ut kemiska bekämpningsmedel.
- Bedriva skötsel av blommande vägkanter.
- Bekämpa invasiva arter.
- Servera mat tillagad på ekologiska råvaror (i så hög omfattning som det är möjligt) i samtliga kommunala verksamheter.
- Anpassa skogsskötsel (genom att kräva att skogsbolaget som förvaltar kommunens skog skyddar blommande buskar och träd, samt lämnar död ved på platser som är solbelysta).
- Gynna naturbete.
- Informera och involvera allmänhet, företag, bostadsbolag, vägsamfälligheter, markägare, jordbrukare, kyrkogårdsförvaltningar, skolor, förskolor och organisationer om vikten av att vidta aktiva åtgärder för att gynna våra pollinatörer.
- Gynna ekologiska lantbrukare.
- Ge stöd och information till lantbrukare för att kunna införa blommande kantzoner, blommande vägkanter i anslutning till brukad mark, slåtter av ängsmark och ekologiskt lantbruk.
- Ta hänsyn till pollinatörers tillgång till sammanhängande grön infrastruktur vid planering av nya anläggningar och drift.

Många kommuner har redan, med politiska beslut som grund, tagit fram konkreta handlingsplaner för hur de ska arbeta för att gynna pollinatörer. Exempel på landsbygdskommuner (med och utan besöksnäring) som kommit långt i sitt arbete, enligt en undersökning som Naturskyddsföreningen gjort, är bland annat Leksands, Vetlanda, Båstads, Bollnäs, Årjängs och Sotenäs kommun. Nu tycker vi att det är hög tid för Härjedalens kommun, med sin redan vackra natur och i många avseende biologiska mångfalt, att formulera sina mål för detta livsviktiga arbete.

Vi föreslår också att kommunen, för att underlätta detta arbete och i linje med handlingsplanen, söker det särskilda stödet för pollineringsprojekt inom Lokala Naturvårdssatsningen (LONA).

Källor/läs mer:

- Naturskyddsföreningen;
cdn.naturskyddsforeningen.se
- LONA;
- Naturvårdsverket 2020a
- Artdatabanken 2020

Genom att underteckna godkänner jag att Åsa Palm lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.