VI ANKLAGAR! – STOPPA MARKNADSSKOLAN OCH AKTIEBOLAGENS VINSTUTTAG – NU!

Sverige är det enda land i världen där man gjort det lagligt för aktiebolag att starta skolor och plocka ut miljonvinster från skattemedel, utan några begränsningar. Detta trots att det bland befolkningen finns ett brett och starkt stöd för att stoppa eller begränsa vinster inom välfärden. Det här är inte en höger- eller vänsterfråga.
Bara förra året gjorde de börsnoterade friskolekoncernerna en vinst på 639 miljoner kronor. Det här är pengar som skulle gått till våra barn.
Aktiebolagsskolor, med utländska ägare, expanderar nu i Sverige. Vem kommer att äga den svenska skolan i framtiden? Hur kommer det att påverka vårt land, våra skolor, utbildningen och våra barns framtid?
VI ANKLAGAR i detta upprop Sveriges åtta riksdagspartier (S, M, SD, C, V, KD, L, MP) för det som har hänt och håller på att hända och kräver att våra folkvalda går samman över partigränserna för att se till att lärarrollen stärks och den svenska skolmarknaden regleras.
Elever och föräldrar ska ha valfriheten kvar men inte vara kunder på en skolmarknad

Björn Dahlman, lärare, Ekerö

Daniel Darpe, lärare, Bålsta

Tilde Jansson, lärare, Stockholm

Katarina Lycken Rüter, lärare, Stockholm

Filippa Mannerheim, lärare, Stockholm

Sara Persson, lärare, Västervik

HP Tran, lärare, Göteborg

Ulla Åkerström, lärare och utbildningsadministratör, Göteborg

HP Tran, lärare, Göteborg    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att HP Tran, lärare, Göteborg lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.