Veterinärvård

Den 26/2-2019 kom ansvarsnämndens beslut. Ett beslut som jag tog emot med stor chock och sorg. Där man bedömt att det fanns en del brister, men att bristerna inte varit "så allvarliga" att en disciplinåtgärd bör åläggas. Detta "inte så allvarliga" bristerna kostade vår tiks liv.

Ansvarsnämnden tycker det är okej att veterinären inte behöver ha någon kontakt med djurägaren vad gäller hundens status, ansvarsnämnden tycker det är okej att veterinären har med sin familj under operationen i operationssalen, ansvarsnämnden tycker det är okej att man kan bedöma hundens skick via sms, ansvarsnämnden tycker det är okej att man inte behöver ta några blodprover, några mer omfattande undersökningar, någon ultraljudsundersökning för att fastställa hundens skick, ansvarsnämnden tycker det är okej att lämna kvar en livmoder trots att man sett skador på den, ansvarsnämnden tycker det är okej att man inte behöver komma ihåg hur man behandlat djuret.

Är det verkligen såhär vi vill ha dagens veterinärvård? Vill vi ha en veterinärvård där veterinären inte behöver prata med oss djurägare, vill vi ha en veterinärvård som inte bryr sig tillräckligt om djurets liv att man inte tar dom blodprov, gör dom undersökningar som krävs för att rädda våra djurs liv. Vill vi att våra hundar bedöms via sms när vi kommer in till kliniken. Vill vi ha veterinärer som inte kommer ihåg vad dom gör med vårt djur och som sedan påstår sig ha gjort på rätt sätt om dom behandlat djuret på det sättet.