Vegansk kost ska beviljas i alla kommuner

Denna petition kommer skickas till kommuner som uppmuntrar eller accepterar att skolor och förskolor nekar barn vegan-kost när föräldrarna efterfrågar det:

Det är ohållbart och ologiskt att ni nekar barn rätten till vegansk kost. (Vad vi talar om här är helvegetarisk kost, i dagligt tal kallad vegansk, alltså helt utan animaliska produkter).

Många föräldrar efterfrågar detta utifrån djurrätt, etik, av miljö- och hälsoskäl, samt för att deras barn äter så som familjen valt att äta, nämligen helt utan djurprodukter. Det är då föräldrarnas ansvar att barnen får i sig t ex b12 vitaminer, och i allmänhet äter en allsidig och näringsriktig kost. I skola och förskola vill de att barnen får så bra mat som möjligt, men aldrig animaliska produkter. Dvs inte heller mjölkprodukter och ägg, som ju ingår i de sk vegetariska alternativ som erbjuds i skola och förskola.

Världsnaturfonden WWF:s och Global Footprint Networks siffror visar att vi människor konsumerar som om vi hade 1,7 jordklot till vårt förfogande och det är koldioxidutsläppen som står för hela 60 procent av dessa fotavtryck. Att leva över våra tillgångar leder till avskogning, torka, vattenbrist, jorderosion, minskad biologisk mångfald och ökad koldioxidhalt.

Förutom omställningen till en fossilfri ekonomi behöver vi bland annat halvera köttkonsumtionen och matsvinnet för att uppnå en mer hållbar konsumtion. Det finns ett internationellt klimatavtal och många städer och företag går i rätt riktning, men många fler måste följa efter. Trots dessa skrämmande nyheter och många andra problem som blir värre för varje år nekar många kommuner fortfarande vegansk kost i skolor.

Skriver man till nekande kommuner får man höra argument som att en vegansk kost inte är tillräckligt näringsrik och inte rekommenderas. Detta trots att läkare och Livsmedelsverket rekommenderar och uppmuntrar till vegetarisk kost. Lakto-ovo vegetarisk kost serveras nu på de flesta ställen, men nu är det dags för den sista omställningen - bevilja vegansk.

Barn ska inte tvingas till att äta mejeriprodukter och ägg eller alternativet att gå hungriga i skolorna. Ett etiskt val att välja bort animaliska produkter borde uppmuntras, inte nekas och förlöjligas och förminskas, t ex genom att barn tvingas göra allergitest som ett giltigt skäl för att välja bort animaliska produkter. Detta är dessutom ett helt onödigt slöseri av redan hårt ansatta vårdresurser.

Det finns inget argument att inte erbjuda vegansk mat, bara bortförklaringar.

Den är inte dyrare. Baljväxter och grönsaker efter säsong är tvärtom billigare. Det finns också halvfabrikat i samma prisklass, ibland t o m billigare.

Den är inte ohälsosam. Forskning visar att en vegansk kost bara har fördelar, och vi uppmuntras till minskad köttkonsumtion pga risk för cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes mm. Föräldrar med barn som äter veganskt har som sagt ansvar för att deras barn får i sig b12 och D-vitamin, så det är inget skolan behöver förse barnet med.

Kalcium, som är viktigt för växande barn, finns i många vegetabiliska drycker som är baserade på t ex havre, soja, kokos och quinoa. Dessa innehåller 120mg kalcium per 100ml, precis som i komjölk, vilket gör det enkelt att byta ut.

Omega 3 finns i till exempel linfrö- och rapsolja, frön, avokado och nötter. Verkar det fortfarande svårt så finns det algolja som kan tas hemma i tablettform. Att se till att barnen får i sig dessa viktiga näringsämnen är som sagt i slutändan alltid föräldrarnas ansvar, ett ansvar som vegan-föräldrar också tar. För övrigt fångar vi svenskar över 19 miljarder fisk varje år och i den takten kommer vi att se fisklösa hav år 2048. Så med litet perspektiv är det ett helt ologiskt argument att det skulle vara brist på omega 3 i vegetarisk kost.

Veganskt är bättre för miljön och barnens framtid, det går åt 10 gånger så mycket energi, mark och vatten för att producera animaliska livsmedel jämfört med likvärdiga vegetabiliska livsmedel. Värt att tänka på när man har ett miljömål att uppnå.

Det är inte svårare, det finns oändligt med recept och inspiration på internet. Det finns dessutom kurser att gå för att lära sig mer. I många skolor och förskolor serverar man helvegetarisk mat med gott resultat, i vissa fall är denna mat stommen i måltiden och de som vill får lägga till animaliskt protein.

Ett fint exmpel är Västerås kommun, där alla barn är garanterade god, näringsrik vegansk kost utan att behöva ett intyg och samtliga 230 skolkockar skickades på matlagningskurs i vegetarisk mat av skolresturangchefen Bo Norrman.

Här en artikel om kocken Stefan Svensson på Rågrunds förskola i Karlskrona som kör veganskt som stomme i måltiderna, med fisk och kött som tillbehör, och därmed slipper i princip all specialkost.

Djurgårdens Waldorfskola serverar enbart växtbaserad mat. https://tidningensyre.se/stockholm/2018/nummer-69/har-ar-varje-skollunch-vegansk/

Mer information om animaliska produkter och om vegansk kost:

Detta är livsmedelsverkets rekommendationer kring mat till växande barn:

Här hittar du ett ställningstagande i frågan från the American Dietetic Association:

Och denna länk leder till den brittiska dietist-föreningens skrivning angående vegankost:

En bra artikel ur New York Times där en rad experter uttalar sig: