Inga fler översvämningar! Yrkande om avslag eller vidare utredning gälland byggprojektet ”Del av Kåddis 3:1”

Skriftlig inlaga för att yrka på avslag eller vidare utredning gälland byggprojektet ”Del av Kåddis 3:1” (DNR: BN-2019/00143)

Vi, boende på Västerslätt och Rödäng har läst igenom delar av Projektdokumentationen på givna projekt: ”Del av Kåddis 3:1” (DNR: BN-2019/00143), hädanefter kallat projektet.

Vi anser inte att projektet eller Kommunen undersökt de vidare konsekvenserna för Bostads- och Industriområden nedströms Klockarbäcken. Speciellt Västerslätt och Rödäng.

Under Hösten 2020 drabbades vi av en period med mycket kraftigt regnande vilket gjorde att bostadsområdet på Rödäng och närmaste delarna av Västerslätts industriområde översvämmades två ggr, och Västerslätts bostadsområde översvämmades en gång. Dels överfylldes dagvattensystemet och bakflöden från Tvärån trycktes upp genom dagvattenbrunnar vilket ledde till ytvattenskador på fastigheterna och dels så skedde en överföring till Spillvattensystemet, och många fastigheter vattenskadades när vattnet trängde upp genom avloppssystemen i fastigheterna.

Vid efterforskningar och samtal med boende på området konstaterade vi att liknande översvämmninga ALDRIG har skett i områdets historia sedan det byggdes på 1950-talet, vilket får oss att undra hur de nya ”hårdytorna” och avrinningen från dessa har påverkat vattenmängden i Tvärån.

Vi ser därför med oro på att utredningen för det nya området, inte tar hänsyn till vattenvolymen nedströms Klockarbäcken och den samlade konsekvensen för dessa områden.

Vi påstår att Kommunen genom att inte göra denna utredning medvetet blundar för dessa konsekvenser och på så sätt medvetet sätter våra fastigheter i risk för fler översvämmningar och vattenskador.

Vi yrkar därför på avslag för detta projekt, eller åtminstone pausas tills en utredning om vilken avrinningskapacitet som finns i Tvärån, och hur sådana extrema flöden kan hanteras (ökade avrinningsmöjligheter och andra avvattnings- eller nödsystem), för att skydda dessa områden.

Och att, om projektet ändå skall genomföras, villkora att sådana avvattningslösningar med nödvändighet finns på plats innan dagvattenbelastningen på klockarbäcken ökas.

Man brukar säga att en gång är ingen gång, och att två gånger är en gong-gong.

Vi har haft dessa två gånger. I November, den andra gången, orsakade översvämmningarna direkta skador i för miljonbelopp och indirekta skador (försämring av marknadsvärdet) på mångdubbelt det beloppet.

Vi vill att kommunen tar bättre ansvar för kommande expansionsplaner.

Emma Ljung, Boende på Västerslätt    Kontakta namninsamlingens skapare