Varning! Socker är en drog

Märkningen av dagens livsmedel är bristfällig vad gäller tillsatt socker.

Socker är en drog, lika beroendeframkallande som kokain eller heroin och påverkar oss negativt på många sätt. Till exempel kan det leda till rastlöshet och humörsvängningar, stor konsumtion av socker försämrar möjligheten att ta upp näring ur annan mat och kroppen kan inte förbruka all energi sockret ger, och energin förvandlas då till fettlagringar.

Rekommenderad daglig dos av socker är 25 gram, vilket är lika mycket som 8,3 sockerbitar. Ett glas juice (ca 2dl) innehåller cirka 20 gram socker.

Vi får under ett år i oss ca 50 kilo socker och det ”gömda” sockret som vi får i oss via maten står för 85% av vårt sockerintag.

Exempel från Livsmedelsverkets hemsida:

“Flera sötningsmedel är inte naturliga sockerarter, utan sockeralkoholer. De betraktas alla som livsmedelstillsatser. Dessa sötningsmedel absorberas långsamt och ofullständigt, vilket leder till att vatten hålls kvar i tarmen. Konsumtion av större mängder kan därmed ge upphov till diarré. Livsmedel som innehåller mer än tio procent sockeralkoholer ska därför märkas med uppgift om att överdriven konsumtion kan ha laxerande verkan.”

Denna märkning tycker vi är bristande i sin information. Vad är en större mängd? Står inte ens att det är sötningsmedlet som är laxerande, eller varför!!

Det vi vill ha är en livsmedelsmärkning som varnar för att ett livsmedel innehåller mer än 5% socker, oavsett sockerart (naturliga eller syntetiska).

Namninsamlingen kommer skickas till Livmedelsverket 1 mars 2015.