Värna våra pedagoger och barn i Huddinge- slopa sparkraven nu!

Huddinge profilerar sig som en barnvänlig kommun och attraherar därmed många unga barnfamiljer. Det finns mycket som är attraktivt med kommunen men på en punkt brister det rejält. Resurserna till förskolor och skolor! Storleken på barngrupperna ökar och pedagogerna som jobbar med framförallt yngre barn får en alltmer slitsam vardag. Vi som föräldrar är trötta på denna negativa trend och upplever inte alls att problemet tas på tillräckligt stort allvar av kommunfullmäktige. Barnen är vår framtid och pedagogerna gör ett enormt viktigt arbete i att stötta deras utveckling när vi föräldrar är på jobbet. Nu vill vi se en förändring med ökade resurser till våra barn och fantastiska pedagoger. Större barngrupper och sparkrav tär inte bara på barnen utan också på pedagogerna som får allt svårare att utveckla sin verksamhet. Konsekvensen av detta som inte låter vänta på sig är sjukskrivningar och uppsägningar bland personal och en osäkrare vardag för barnen. Stoppa den negativa trenden innan det är försent! Det kommer att bli mycket dyrare i längden att skära ner, med sjukskrivningar och uppsägningar som följd. På sikt riskerar vi även barnens psykiska välmående med mycket stora samhällskonsekvenser. Värna våra välfungerande kommunala förskolor och skolor här i Huddinge. Värna våra pedagoger och barn! Vi kräver att sparkraven slopas och att mer resurser allokeras till dessa kärnverksamheter nu! Vi föräldrar står bakom våra barns pedagoger! Huddinge_kommun_skylt_1.jpg

Foto: Holger Ellgaard