Utlys klimatnödläge i Härryda kommun!

Härryda kommun bör agera i enlighet med den ambitiösa anda de utger sig för att ha och utlysa klimatnödläge!

Hotet från klimatkrisen blir större och större för var dag som går. Utsläppen av växthusgaser går inte neråt och vi är i dagens utsläppstakt på väg mot en planet som 2100 är 3°C varmare än förindustriella nivåer (1850-1900). Det är dags för Härryda kommun att ta sitt ansvar för att motverka nuvarande utveckling och minimera de förödande effekter som följer. För att kunna behandla en kris måste man först erkänna den för vad den är - en kris.

Detta är en namninsamling som baseras på ett medborgarförslag som kommer skickas in till Härryda kommun den 19e mars. Vi vill genom namninsamlingen ge fler människor möjlighet att vara med i påverkansprocessen och strävan efter en verkligt ekologisk hållbar kommun.

I medborgarförslaget uppmanar Alice, 18 år, Härryda kommun att agera i enlighet med den ambitiösa anda den utger sig för att ha och utlysa klimatnödläge. Vi är dock många som delar hennes oro och ser en kommunal utlysning av klimatnödläge som ett sätt att arbeta med och säkra en hållbar utveckling.

2020 uppmanade FNs generalsekreterare världens länder att utlysa klimatnödläge tills dess att världens alla länder tillsammans når nettonoll i koldioxidutsläpp. EU-parlamentet deklarerade klimatnödläge 2019.

Härryda kommun har skrivit på satsningen “Klimat 2030 – Västra Götaland ställer om” och därmed lovat att minska sina växthusgasutsläpp med 80 % (jämfört med 1990) till år 2030. Under de senaste 28 åren har utsläppen från kommunen bara minskat med 19 %. I år (2021) har kommunen antagit fyra nya klimatlöften i förhållande till “Klimat 2030”-satsningen. Det låter kanske bra, men i verkligheten motsvarar löftena enbart en utsläppsminskning på ynka 0,24 %. Som ni ser går dessa siffror inte ihop för att nå målet på 80 %. Det betyder att Härryda kommuns nuvarande klimatpolitik inte räcker och är långt ifrån ambitiös.

Medborgarförslaget om att utlysa klimatnödläge uppmanar kommunen att prioritera klimatet i en tid då vi inte har tid att vänta. Kommunen måste erkänna att vi befinner oss i ett klimatnödläge och att nödläget varar tills dess världens nationer säkerställt att hindra den globala uppvärmningen från att passera förödande 1.5°C. Medborgarförslaget kräver också att kommunen skyndsamt tar fram en klimatnödlägesplan och prioritera verkställande av planen i kommunens strategiska arbete. Att ta fram en egen klimatnödlägesplan ger kommunen möjlighet att anpassa den efter Härryda kommuns förutsättningar, vilket ger effektivast resultat.

Att utlysa ett klimatnödläge visar att kommunen agerar och tar klimatfrågan på verkligt allvar. Inom ekologisk hållbarhet skulle Härryda kommun då ta täten och vara ett föredöme - i regionen, Sverige och världen.

En eventuell utlysning av klimatnödläge får inte bli ännu en fruktlös insats, kantad av en vacker beskrivning. Därför innehåller medborgarförslaget sju krav som du kan läsa nedan.

I detta medborgarförslaget uppmanar jag kommunfullmäktige att anta en motion som:

1. Erkänner att vi befinner oss i ett klimatnödläge

2. Erkänner att nödläget kräver massmobilisering och akuta genomgripande åtgärder på lokal, regional, nationell och internationell nivå

3. Erkänner att nödläget varar tills världens nationer säkerställt uppnåelsen av målet att hindra den globala uppvärmningen från att passera förödande 1,5°C

4. Ger kommunen i uppdrag att skyndsamt ta fram en klimatnödlägesplan och prioritera verkställande av planen i kommunens strategiska arbete

5. Fastställer att kommunen i klimatnödlägesplanen prioriterar att påverka andra kommuner och högre politiska nivåer att också utlysa klimatnödläge

6. Fastställer att kommunen i klimatnödlägesplanen prioriterar att samarbeta med andra kommuner internationellt och nationellt för att bygga upp kompetens, samt ta kompensatoriskt ansvar för en snabb omställning tills högre nivåer tar sitt fulla ansvar

7. Fastställer att kommunen i klimatnödlägesplanen tar på sig att informera alla Härrydabor om klimatnödläget och samverka med lokala aktörer för en skyndsam omställning ”

Om du delar vår oro för framtiden, och frustrationen över att klimatomställningen går alldeles för långsamt, skriv under denna namninsamling och sprid den vidare! Den är viktig då den visar politikerna att det finns ett stort engagemang för förslaget och ekologisk hållbarhet.

Alice Gimbro Frisk och Tua B. Frank    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Alice Gimbro Frisk och Tua B. Frank lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.