Upprop för att flera tåg ska stanna vid Bennäs station - Vetoomus Pännäisten rautatieaseman junavuor

Tågstationen i Bennäs betjänar resenärer från hela Jakobstadsregionen med omnejd. Ca 50.000 personer bor i upptagningsområdet i städerna Jakobstad och Nykarleby samt kommunerna Larsmo och Pedersöre och delar av Kronoby och Vörå. Regionen har ett aktivt näringsliv och många ungdomar som studerar på annan ort. Nämnda grupper är i stort behov av fungerande , lättillgängliga och smidiga tågförbindelser. Tågstationen har nyligen rustats upp och är idag en välfungerande station med utökat antal parkeringsplatser. Tyvärr har de tåg som stannar i Bennäs blivit färre och allt fler kör förbi utan att stanna. Vi undertecknande av detta upprop kräver att VR omprioriterar och ser till att fler snabbgående tåg stannar i Bennäs. Tåget som kör förbi stationen på väg söderutca kl 07:50 borde absolut stanna i Bennäs.

Pännääisten rautatieaseman vaikutusalueella (Pietarsaaressa, Uudessakaarlepyyssä, Pederören kunnassa, Luodossa sekä osissa Kruunupyyn ja Vöyrin kuntia) asuu n.50.000 ihmistä. Seudulla on aktiivinen elinkeinoelämä ja monet nuoret opiskelevat muualla. Mainitut ryhmät tarvitsevat toimivat, helposti saatavilla olevat ja joustavat junayhteydet. Rautatieasema on äskettäin kunnostettu ja parkkipaikkoja on lisätty. Valitettavasti asemalle pysähtyviä junavuoroja on vähennetty ja yhä useampi juna ajaa ohi pysähtymättä. Tämän vetoomuksen allekirjoittajina vaadimme että VR priorisoi liikennettä uudelleen ja varmistaa, että Pännäisten asema saa enemmän nopeita junavuoroja. Etelään (n. klo 07:50) aseman ohi ajavan junan pitäisi ehdottomasti pysähtyä Pännäisten asemalla.